نکات حیاتی برای راه اندازی کسب و کار
- پیمان بابایی
- 2 سال پیش
- مقالههای کوچها
- 9 دیدگاه
- 632
نکات حیاتی برای راه اندازی و رشد کسب و کار
مقدمه :
کارآفرینی ایده ای است که برای بسیاری جذاب است ، اما فهمیدن چگونگی راه اندازی یک کسب و کار گاهی اوقات میتواند آنقدر طاقت فرسا باشد که مردم را دچار ترس کند.
در این راه چالشهایی وجود خواهد داشت اما زمانیکه شروع کنید و رو به جلو پیش بروید ، از اشتباهات خود درس بگیرید و به صورت منظم استمرار داشته باشید ، خواهید دید که این مسیر بسیار سرگرم کننده و جذاب می باشد.
کار آفرینان نوپا ، با قدرت ذهن و تفکر خود برنده میشوند ؛ به این جمله خوب فکر کنید...
این مقاله در 8 گام به شما دیدگاه و تفکر جدیدی هدیه میدهد، در ادامه با ما همراه باشید.
گام اول : آمادگی برای راه اندازی کسب و کار
راه اندازی کسب و کار میتواند یک ماجراجویی شگفت انگیز باشد و حتی میتواند امنیت بیشتری نسبت به کار روزانه معمولی به شما بدهد . رئیس خود بودن حس شیرینی به انسان میدهد اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که آیا آمادگی لازم را دارید ؟
این بسیار آسان است که احساس کنید آمادگی انجام این کار را دارید ، همانطور که این حس که هنوز آمادگی ندارید بسیار آسان است ، اما باید به شدت با خود صادق باشید.
- آیا از لحاظ ذهنی و فکری آمادگی راه اندازی کسب و کار را دارید ؟
- آیا مهارتهای لازم برای شروع کسب و کار را دارید و آگاه هستید که برای شروع چه مهارتهایی لازم و ضروری است ؟
- آیا خود را برای مسیر پر فراز و نشیب موفقیت ، متعهد میدانید ؟
پاسخ صادقانه و واقعی به این سوالات بسیار حائز اهمیت است. باید دقت داشته باشید که قصد این نیست که نا امید شوید ، بلکه با آگاهی از این موضوع میتوانید بهتر و سریعتر رشد کنید.
گام دوم : داشتن هدف و چشم انداز شفاف
چشم انداز کسب و کار تصویر بزرگی است از آینده آن ، که نشان میدهد شرکت یا سازمان به کدام سمت حرکت میکند. همچنین چشم انداز باعث ایجاد امید و انگیزه در تیم و به دنبال آن باعث حرکت و شور و نشاط در کسب و کار میشود.
اهداف پله هایی هستند برای رسیدن به آن چشم انداز مشخص و شفاف ؛ کسب و کار بدون اهداف روشن و دقیق راکد میشود و مسیر خود را گم کرده و در نتیجه محکوم به شکست است.
داشتن اهداف به فعالیتهای روزمره معنا و مفهوم میدهد و همینطور جهت را مشخص میکند. اهداف باید شفاف و دقیق ، قابل اندازه گیری و مکتوب شده باشند.
گام سوم : خلق ارزش برای مخاطب
درست است که محتوای خدمات و محصولاتتان بسیار حائز اهمیت است ، اما باید به این موضوع دقت کنید که این محتوا باید برای مخاطب ارزش آفرین باشد.
با توجه به این تعریف دقت کنید که کسب و کار باید فراتر از فروش محصول یا خدمات عمل کند ، این امر باعث افزایش اعتبار کسب و کار شده و همینطور باعث میشود هم خریدار و هم ارائه دهنده از بیشترین سود ممکن برخوردار شوند.
تمرکز خود را از تعریف و صحبت کردن درباره خود بردارید و در عوض بر خواسته ها و نیازهای مخاطبین خودتان تمرکز کنید و کاری کنید که مشتریان از ویژگیهای شما صحبت کنند.
گام چهارم : داشتن استراتژی مناسب
استراتژی یعنی اقداماتی که کسب و کارها طبق برنامه مشخص ، در یک مسیر واحد انجام میدهند تا به یک یا چند هدف مشخص برسند. استراتژی تمام فعالیت ها ، اجزا و منابع کسب و کار را باهم همسو میکند .
برنامه ریزی استراتژیک کلید نگاه به آینده و ایجاد مسیر برای موفقیت کسب و کار است. نکته کلیدی اینجاست که به جای انجام هر کاری ، کاری را انجام دهید که بهترین نتیجه را دارد. سخت کار کردن راه چاره نیست.
گام پنجم : ایده خود را به چالش بکشید
بیشتر توصیه های تجاری به شما میگویند که به دنبال علایق خود بروید اما دوعنصر مهم دیگر را فراموش میکنند ، اینکه :
- آیا ایده شما قابلیت رشد و سودآوری در طولانی مدت را دارد ؟
- و آیا شما مهارت کافی در آن زمینه دارید یا برای بدست آوردن مهارت کافی فاصله بسیاری وجود دارد ؟
باید دقت داشته باشید که سرمایه گذاری روی ایده مد نظرتان ارزش داشته باشد چون قرار است تمرکز ، انرژی ، زمان و پولتان را در مسیر آن سرمایه گذاری کنید. بررسی کنید که چه میزان بازگشت سرمایه برای شما خواهد داشت و چه میزان میتواند در بازار هدفتان نفوذ کرده و تاثیرگذار باشد.
گام ششم : رقبا و بازار خود را بشناسید
این موضوع بسیار مهم است که اگر رقبای خود را به خوبی نشناسید و ندانید که به چه صورت فعالیت میکنند و خدمات و محصولاتشان را ارائه میدهند ، نمیتوانید برای خود تمایز ایجاد کنید و مسیر را برای خود شفاف کنید.
همینطور شناخت بازار هدف و مخاطبین خود باعث میشود تا از دردها و نیازها ، اهداف و آرزوهایشان آگاه شوید و بدانید واقعا دنبال چه چیز هستند و شما باید چه خدمات و محصولاتی را برایشان فراهم و ارائه دهید تا بتوانید با توجه به تمایز خود ، مشتریان راضی و وفادار خودتان را داشته باشید.
برای این کار میتوانید از پرسشنامه ها ، نظرسنجی ها و مصاحبه ها و همینطور از تکنیکهایی مثل مهندسی معکوس یا خلق تجربه مشتری استفاده کنید.
گام هفتم : امورات ثبتی و حقوقی خود را جدی بگیرید
این موضوع بسیار حائز اهمیت است که کارتان را به صورت کاملا قانونی و طبق اصول پیش ببرید. این موضوع نه تنها باعث میشود در مسیر از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید ، بلکه از لحاظ ذهنی و فکری هم درآرامش خواهید بود و نگرانی نخواهید داشت و به سبب آن میتوانید بهتر روی رشد کسب و کارتان تمرکز کنید.
به مواردی همچون مدیریت سرمایه و اسناد مالی ، ثبت هزینه ها و درآمدها ، ثبت برند ، امور مالیاتی ، امور حقوقی و بیمه ای کارکنان و موارد این چنین بسیار دقت داشته باشید.
گام هشتم : از تاثیر آموزش غافل نشوید
به صورت جدی و به عنوان بخش مهمی از کسب و کار برای این موضوع یعنی آموزش برنامه داشته باشید. آموزش دیدن را هم برای خودتان و هم برای کارکنان و تیم خود ضروری کنید و خود را برای انجام آن متعهد سازید ، چرا که رمز موفقیت در آموزش دیدن مستمر و بکار گیری آن و به روز کردن خود و مهارت هایتان است.
در این دنیایی که به سرعت درحال تغییر و پیشرفت است ، توسعه دانش و مهارتهای خود تاثیر مهمی در پیشرفت و موفقیت شما دارد.
سخن پایانی
برای موفقیت در تجارت امروز ، باید انعطاف پذیر باشید و برنامه ریزی و مهارتهای سازمانی خوبی داشته باشید. شما میتوانید با صرف زمان و با داشتن صبر و تلاش مستمر ، تمام گام های لازم برای رسیدن به موفقیت را پشت سر بگذارید ، پس شروع کنید و فراموش نکنید که شما کنترل کامل سرنوشت خود را در دست دارید .
یادتان باشد بزرگ فکر فکنید اما کوچک شروع کنید.
با آرزوی توفیق روز افزون
محقـق : پیمــان بابایـی
بهار 1401