چالش‌های برندینگ در دنیای امروز

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 8 دیدگاه
  • 482
چالش‌های برندینگ در دنیای امروز

برندها کاربردهای متنوعی برای کسب و کارها و افراد در چشم اندازه‌های بازاریابی امروزه دارند؛ جایی که هر مصرف‌کننده با استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند ناشر برند محبوب خودش باشد و آن را ترویج دهد. برندها بر سر زمان توجه باهم رقابت می‌کنند که بر حجم عظیم تبلیغات غلبه کنند. در این مقاله بر آن شدیم به تعریف برند و برند سازی و لازمه آن در بازار کسب وکار موفق بپردازیم.

 

برند چیست؟
برند هویت شناخته‌شده یک شرکت در خصوص محصولات و خدماتی است که ارائه می‌کند، نه‌تنها مشاغل بلکه افراد برای بقا در بازار به برند تجاری نیاز دارند که بتوانند خود را در بازار معرفی کنند.
برند ماهیت داستان منحصربه‌فرد خودش است، این موضوع هم برای برندینگ شخصی و هم برای برندینگ کسب و کار صدق می‌کند. مهم یافتن خود ویژه و اصیلتان است. اگر آن را پیدا نکنید، برند شما فقط یک ظاهر ساختگی خواهد داشت. قدرت یک لوگوی قوی در هویت برند به این است که یک تصویر ساده بتواند بی‌درنگ بیانگر پیام یک برند و موضوع آن باشد.
برخی از برندهای قوی قادرند این کار را بدون کلمات و فقط با نماد انجام بدهند و این آرزوی همه برندهاست.
برند همچون نوزادی است که تازه متولد شده و نامی برایش انتخاب می‌کنید، او را پرورش داده و حمایت می‌کنیم تا رشد کند، به‌صورت مداوم او را حمایت می‌کنید تا او شکوفا شود. برخی برندها پیر می‌شوند و ماندگار اما برخی عمر کوتاهی دارند.
 برندها پیام‌های بازاریابی مختصری هستند که سبب ایجاد پیوندهای عاطفی با ما مصرف‌کنندگان می‌شوند. این پیوندها به‌صورت محسوس و نامحسوس هستند. پیوندهای محسوس نشانه‌های قابل‌شناسایی و مشاهده هستند.
برند شما چیزی است که مشتریان شما می‌گویند، این گفته به این معنی است که شاید یک برند رابطه بین مصرف‌کننده و محصول باشد، اما شما به‌عنوان یک بازاریاب باید با مصرف‌کننده رابطه برقرار کنید. در خصوص برندی که خلق کرده‌اید تداعی‌های مثبت ایجاد کنید، هرچه این رابطه عمیق‌تر باشد ارزش برند بیشتر خواهد شد. برند برآیندی از نحوه برداشت یک فرد از سازمان خاص است.
برند مجموعه‌ای از انتظارات خاطرات داستان‌ها و روابط است که روی‌هم‌رفته تصمیم یک مصرف‌کننده را برای انتخاب یک مسئول محصول توجیه می‌کند. برند تصویری است که مردم از شرکت یا محصول شما در ذهنشان دارند، احساسی که مردم پس از تجربه یک محصول خدمت یا شرکت شما پیدا می‌کنند. هویت برند شما را می‌سازد، درست مانند ردی که از تماس آهن داغ با گوشت خام به جا می‌ماند.

 

برندینگ چیست؟
برند این شخصیت تعریف‌شده یک محصول یا خدمت شرکت سازمان یا فرد است. بسیاری از افراد لوگو را با فرآیند برند اشتباه می‌گیرند. لوگو مانند یک پرچم نماد یک کشور است. برندی که خوب شخصیتش طراحی شده باشد می‌تواند در هر چیزی دیده شود، از محصولی که ارائه می‌دهند تا خدمات مشتری که عرضه می‌دارند.
 فرایند برندینگ این است که همیشه به‌گونه‌ای مختصر نشان بدهد تلاش شما منحصربه‌فرد است، سپس آن پیام را به هر وسیله و ابزاری به کار بگیرد.
برندینگ نماینده سازمان شما و به عبارتی شخصیت سازمان شماست و شما را از دیگران متمایز می‌کند.
برندینگ یک فرایند در جریان است که گذشته و حال شرکت شما را بررسی می‌کند و سپس یک شخصیت به‌هم‌پیوسته برای محصول شرکت خلق می‌کند.
 برندینگ با در نظر گرفتن اصول زیباشناسی و عقاید شرکت خلاصه‌ای از مأموریت اهداف و روحیات جمعی شرکت شماست.

 

اهمیت برندینگ در چیست؟
برای برندینگ موفق باید تقاضای بازار را بشناسیم و با تجربیات و برداشت‌های قبلی که از بازار داریم رضایت مشتریان را به دست بیاوریم. برندینگ موفق باید هر روز در تلاش برای جلب مشتری بیشتر و رضایت مشتریان قبلی فعالیت کند.
بازسازی یک برند یعنی ممکن است شما در حال حاضر برند خود را معرفی کرده باشید ولی از نتایج و دستاوردهای آن راضی نباشید، بازسازی و بهبود برندینگ مرحله حساس و مهم در تاریخ تجارتی خواهد بود. کوچک‌ترین اشتباه ممکن است موجب از دست رفتن مشتریان کنونی شما گردد و باید در این زمینه از متخصصین و پرسنل کوچینگ استفاده کنیم تا بتوانیم تجارت خود را متحول کنیم و مشتریان را چندین برابر افزایش دهیم.

 

هدف از برندسازی و برندینگ چیست؟
برندسازی راحت‌ترین روش است که می‌تواند مشتریان را به سمت برند شما جذب کند و به آن‌ها نشان دهد که چه چیزی برند شما را از سایر برندها منحصربه‌فرد می‌کند و کمک می‌کند تا برندتان استوار برقرار باشد که از طریق زیر با مخاطبین ارتباط برقرار می‌کند.
بسته‌بندی محصولات، روابط عمومی، تبلیغات، محیط فروشگاه شما، قیمتی که برای محصول مشخص می‌کنید و حتی نوع لباس پوشیدن کارمندان شما.

 

چالش‌های فرایند برندینگ
حتماً در این مسیر با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد که به‌تبع آن در امور بازاریابی هم شکست خواهیم خورد. این شکست به دلیل عدم شناخت در چالش‌های پیش رو و بی‌توجهی به آن‌هاست.
مارک درمانی: شما با درک درست از دارایی و ارزش‌های برند خود باید در این مسیر قدم بردارید و کمبود مارک خود را همچون یک بیماری درمان کنید.
توجه دائمی به رقبا: رقبای شما همان برندهای هستند که بعدها قرار است در مقابل شما قد علم کنند پس غرور بیهوده نداشته باشید و از رقبا غافل نشوید. استفاده از مشاورین و کوچ‌های برندسازی معتبر که دید همه‌جانبه و کاملی نسبت به محیط رقابتی دارند این چالش را به لذت تبدیل خواهند کرد.
تجربه کاربردی: توجه به خواسته‌های مشتری از لازمه‌های یک برند سازی خوب است اگر قرار است برندینگ در کنار تولید محتوای مناسب به ذهنیت مشتری جهت بدهد باید ویژگی‌های روحی او را نیز در نظر بگیرید.

 

انواع برندسازی یا برندینگ
برندسازی مشارکتی: مشارکت با برندی دیگر در جهت دستیابی به هدف
 برند شخصی: روش هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش
برندسازی اجتماعی: برندتان را با مسئولیت اجتماعی هماهنگ کنید مثل فعالیت در خیریه‌ها
برند سازی کشوری: جذب توریست برای کسب و کار
برندسازی دیجیتال: استفاده از تمام پلتفرم‌های موجود استفاده از وب‌های اجتماعی

 

کمپین برندینگ چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
یک برند نباید دچار بیماری چند شخصیتی شود. یعنی مدیر فروش برای خودش بفروشد مدیر تبلیغات برای خودش تأمین کند و مدیر روابط عمومی برای خودش روابط عمومی برقرار کند و هرکس برای خودش به‌صورت مجزا مسیر را مشخص کند و هرکدام از این افراد شخصیتی مجزا تدوین کرده و به مخاطبین ارائه می‌دهند بنابراین مخاطبان و شخصیت‌های متفاوت از برند را می‌بینند و استقبال کمتری خواهند داشت، این بیماری بسیار خطرناک است و باید سعی در خلق یک هویت واحد داشته باشد.
 متناسب با شرایط محیطی باشد یعنی تمام شرایط محیطی را در نظر گرفته باشند.
اختصاصی و مدل خود بودن را نمی‌توان از هر کمپینی کپی‌برداری کرد یا اینکه از کمپین‌های دوره‌های قبل برند خود استفاده کرد. باید به‌روز بود و یک کمپین اختصاصی برای خود راه‌اندازی کرد.
 همه‌جانبه و جامع باشد، ازنظر محتوای پیام حامل همه جنبه‌های برند یعنی هدفی کلام مفهوم و یک تصویر همه‌جانبه‌ای از برند باشد.

 

مراحل برندسازی
اولین قدم در برندسازی تعریف این سه مؤلفه است: راهبردی مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های اساسی سازمان 
ازآنجاکه در کسب و کار فرصت و تهدید به‌عنوان عامل مهم‌تری نسبت به قوت و ضعف محسوب می‌شوند، بنابراین درک این موضوع اهمیت دارد. در کدام بخش‌های بازار فرصت‌های بیشتری نهفته است یا به‌عبارت‌دیگر امکان خلق بیشتری برای سازمان وجود دارد با توجه به درک متفاوت گروه‌های مختلف مشتریان ارزش‌های خلق‌شده توسط سازمان و محصول، مشتریان در این بخش‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند که در آن بخش‌بندی بازار صورت می‌پذیرد. سپس بخش‌های بیشتری سطح ارزش را در ک نموده و درنتیجه بیشترین سطح ارزش را برای سازمان به وجود می‌آورند. در مرحله بعد نقاط اشتراک و افتراق برند در دو بخش بازار و در مقایسه با رقبا مشخص می‌شوند. نقاط افتراق در حقیقت باعث متمایزسازی جایگاه برند در ذهن مشتریان و در هر بخش بازار هدف می‌گردند و این امر را جایگاه سازی می‌گویند.

 

تصویر اشتباه در حوزه برندینگ
فعالیت در حوزه برندینگ بسیار سخت و پیچیده است. برندینگ حوزه کاملاً متنوع و جامع محسوب می‌شود. بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از مردم در برداشت خود از برندها و نحوه فعالیت در آن دچار اشتباه شوند. بسیاری از کارهای تبلیغاتی دیجیتال هنگامی‌که به شکل مناسب فعالیت خود را درزمینهٔ برندینگ یکپارچه‌سازی نمی‌کنند با مشکلات بسیاری مواجه هستند، اغلب با شکست مواجه می‌شوند. در ادامه این مطلب به برداشت‌های نادرست از مبحث برند، اینکه در اغلب مواقع بازاریاب‌های دیجیتال آن را می‌شناسند، اشاره می‌کنیم.
 

لوگو کافی است!
به‌منظور درگیر کردن مشتریان در حوزه برندینگ باید این فرایند لوگو سازی کاملاً برنامه‌ریزی‌شده و منظم باشد و رساندن پیام به مخاطب آن، محافظت از ارزش‌های برند، ایجاد تمایز نسبت به سایر رقبا، شخصیت و اختلال اخلاق سازمانی بخشی از عناصری هستند که شما باید در فرآیند برند به‌صورت کامل و جامع به آن عمل کنید و به مرحله اجرا درآورید.

تمرکز بر بازاریابی محتوا بهترین راه برای افزایش تعامل
تولید محتوا بهترین راه ابزار ممکن برای معرفی ارزش‌ها بوده و هم‌زمان می‌تواند به‌عنوان راهی غیرمستقیم برای تعامل مشتریان باشد.

عدم تعامل با مشتریان به معنای عدم فروش است
فروش یکی از مهم‌ترین معیارها در فرایند برندینگ است. بااین‌وجود معیارهای متنوع دیگری هم وجود دارد که هرکدام می‌توانند تصویری مناسب از جایگاه یک برند در بازار را در نظر مشتریان ارائه دهند. مدیران با استفاده از این معیارها می‌توانند جایگاه کسب و کار خود را شناسایی کنند. اما تشخیص و تفکیک برخی از معیارها کاری بسیار دشوار و غیرممکن است به‌عنوان‌مثال کلمات قدرتمند و مهمی که از دهان خارج می‌شوند می‌توانند به شکل قابل‌توجهی موجب افزایش تعامل با مشتریان شود و آن را درگیر فرایند برند کنند.

استفاده از خدمات آژانس‌های تبلیغاتی گران‌قیمت
 برندها از خدمات آژانس‌های تبلیغاتی بسیار گران‌قیمت استفاده کرده و از این طریق تلاش می‌کنند تا میزان بازدید از تبلیغات دیجیتال خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند. تعامل با مشتریان در پروسه برندینگ ازجمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در هر پوشش تبلیغاتی دیجیتال موردتوجه بازاریابان و مدیران آن کسب و کار قرار گیرد. محتوای ارزشمند و فعالیت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به‌آسانی اهداف مدیران را پوشش داده و به فرایند برندینگ آن‌ها کمک کند.

 

کوچینگ پرسونال برندینگ با کسب و کار شما چه می‌کند؟
کوچینگ برند سازی یعنی فردی متخصص که به ساخت و شکوفایی و رشد یک نام تجاری کمک می‌کند. به‌طورکلی خود مفهوم برندسازی و قابلیت متمایز را در اشخاص یا خدمات به گونه قابل‌مشاهده به مصرف‌کنندگان نمایش می‌دهد. از طرفی کوچینگ نیز استراتژی توسعه برند را دنبال می‌کند. نکته کلیدی در اینجا ایجاد یک تصویر واقع‌بینانه و متعادل در جهت موفقیت کسب و کار است. کوچینگ برندسازی زمانی وارد عمل می‌شود که میان واقعیت موجود اشخاص و آنچه مردم از آن انتظار دارند، فاصله وجود داشته باشد.
بسیاری از مردم به کمک یک کوچ برندسازی شخصی نیاز دارند.
ویژگی‌های اصلی کوچینگ پرسونال برندینگ: مهارت گوش دادن به‌صورت فعال، مهارت پرسشگری، مهارت ارتباط سازی و  قضاوت نکردن است.
یک کوچ پرسونال برندینگ با خلاقیت و کنجکاوی می‌تواند ایده‌های جدیدی را برای موفقیت در کسب و کار به کوچی نمایان کند.
پرسونال کوچینگ نحوه معرفی شما به مشتریان فعلی و بالقوه است که به شما این امکان را می‌دهد تا اطمینان حاصل کنید تا مردم شما را نه به روشی که می‌خواهند، بلکه به روشی که خودتان می‌خواهید، به یاد ‌آورند.
کوچینگ این فرصت را به شما می‌دهد تا نقاط قوت و احساسات خود را برجسته کنید. این به مردم کمک می‌کند تا باور کنند که شما را بهتر می‌شناسند و مردم اعتماد بیشتری به کسانی دارند که احساس می‌کنند می‌شناسند، حتی مردمی که هرگز شخصیت شما را ملاقات نکرده‌اند این امر به‌ویژه در زمان انتخابات ریاست جمهوری بسیار مشهود است.

 

نتیجه‌گیری
در این مقاله سعی بر این شد که تعریفی از برند و برندسازی، لازمه وجود این مبحث در کسب و کار و شناختن خود به جامعه هدف خود بپردازیم.
برند برآیند نحوه برداشت یک فرد از یک سازمان خاص است. برندینگ در شکل‌گیری آن برداشت مؤثر است. برند، نام، نشان، نماد طرح یا ترکیبی از همه آن‌هاست که هدفش کمک به شناسایی کالاها و خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و یا شناساندن شخصی به جامعه هدفش هست که تمایز میان آن‌ها با رقبایشان را نشان می‌دهد.
هدف مربی این است که مسیر را بهتر ببیند، اهداف را درست تنظیم کند و فرد را برای رسیدن به جایگاه مناسب برند شخصی خود متمرکز بر روند نگه دارد و در حالت ایده آل باید تا حد ممکن از اهداف و نتایج مدنظر به‌روشنی و کاملاً ممنوع تعریف شوند.

نویسنده: سرکار خانم رضوان خوانساری از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان


 



 

 

 

نظرات کاربران
ارسال نظر
مهمان
علی قاسمی
مهمان
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید