کوچینگ و نقش آن در آموزش
- 2 سال پیش
- مقالههای کوچها
- 8 دیدگاه
- 293
همانطور که بر همگان آشکار است کوچینگ شاخههای متعددی داشته و میتواند در حوزههای مختلفی به یاری بشر بشتابد تا برای آنان راهگشا باشد. یکی از شاخههای تأثیرگذار کوچینگ، کوچینگ آموزش است که نقش آن نهتنها در مدارس حائز اهمیت است، بلکه در خانواده و همچنین تأثیر آن در نسلهای بعد نیز شایان توجه است. به جهت آگاهی از کوچینگ آموزش و میزان تأثیر آن بر تکتک افراد ابتدا میبایست به قدرت کوچینگ آموزش اشارهای داشت.
قدرت کوچینگ آموزش
کوچینگ آموزش، فلسفهای منحصربهفرد تلقی میشود که "تغییر" اساسی را با خود به همراه دارد. روشی همیارگونه که به مدرسین در یافتن راهحلهایی برای حل مسائلی کمک میکند که در طی روند آموزش با آنها مواجه میشود. همان پذیرش مسئولیتی که در کل روند کوچینگ، همواره، مشاهده میشود. مدرس میپذیرد که میبایست برای مسائل و مشکلات خود راهحلی بیابد. علت اهمیت این موضوع این است که مدرسین بر تغییر رفتار خود متمرکز میشوند و توانمندسازی از سوی مدرسین صورت خواهد پذیرفت. به این صورت اگر مدرسین قادر باشند که به دانش آموزان و دانشجویان خود به همین روش در جهت رفع مشکلاتشان یاری رسانند، مسئولیتپذیری را به آنان نیز آموزش خواهند داد و انتظار کمتری را نیز از سوی دانش آموزان خواهند داشت.
کوچینگ برای یک مدرسه چگونه راهکاری میتواند باشد؟
عموم مدرسین و مدیران به توسعهٔ حرفهای خود علاقهمندند و تمایل دارند مهارتهای خود را توسعه داده و شاهد پیشرفت دانش آموزان نیز باشند. در گذشته این توسعه و دورههای مربوط به آن، زمان کوتاهی را به خود اختصاص میداد و تغییر خاصی را به دنبال نداشت. اما اکنون، کوچینگ میتواند اراده، مهارت، دانش و ظرفیت ایجاد کند، چراکه فراتر از حوزههای عقلانیت، رفتار، کارکرد، عقاید، ارزشها و احساسات آموزندگان میرود. در دورهٔ کوچینگ آموزش، مکالمات قدرتمندی شکل میگیرند و رشد حقیقی در آنها شکل میگیرد و همچنین ارتباطات مؤثر و عمیق در آنها زاده میشود. در حقیقت کوچینگ، به مدرسین این مجال را میدهد تا آموزش خود را با عمق بیشتر، با تکرار بیشتر و با ثبات بیشتر پیش برند. کوچینگ آموزش، به مدرسین در جهت بهبود ظرفیتشان در جهت آموزش و منعکس نمودن آموزههای خود کمک شایانی میکند.
همچنین کوچینگ آموزش، میتواند نیازها خاص و منحصربهفرد مدرسین و دانش آموزان را مورد هدف قرار دهد و به مشکلات موجود نگاهی کلی نخواهد داشت. کوچینگ، همبستگی میان مسائل را به روشی دائمی و دارای ثبات به وجود خواهد آورد و مهمتر از هر چیز، مسئولیت میان افراد را ارتقا خواهد داد.
9 سؤالی که در مصاحبهٔ کوچینگ آموزش مطرح میشود:
1- هدف شما از اینکه میخواهید یک کوچ آموزشی باشید چیست؟
2- از خودتان صحبت کنید.
3- زمینههای شخصی و کاری شما به چه نحوی میتواند با موقعیت شغلی کوچ آموزشی همراستا باشد؟
4- ازنظر شما بهصورت میانگین، یک روز یک کوچ آموزش به چه صورت سپری میشود؟
5- چطور میتوانید ارتباطی مبتنی بر اعتماد را میان مدرسین برقرار کنید؟
6- چطور میتوانید با مدرسی کار کنید که تمایلی به داشتن کوچ ندارد؟
7- تصور میکنید در چه مهارتهای کوچینگی تخصص داشته باشید؟
8- از نقطه نظرات خود در ارتباط با کار با آموزندگان بزرگسال صحبت کنید.
9- سؤال خاصی مدنظر شماست؟
مزایای کوچینگ برای مدارس و دانشگاهها:
- کوچینگ میتواند شفافیت، و اطمینان را در تیم رهبری به ارمغان آورد.
- کوچینگ فرهنگی را ایجاد میکند که در آن، کارکنان، انگیزه و چالشهای مفید و لازم برای ایجاد و انتقال تعالی را خواهند داشت.
- کوچینگ فرهنگ اطمینان را ایجاد میکند و در این فرهنگ، افراد راهحلهای خود را بهمرورزمان خواهند یافت.
- کوچینگ روشی مثبت برای کنار آمدن با سؤالاتی را فراهم میآورد که والدین و دیگر افراد درگیر با مجموعه مطرح مینمایند.
- کوچینگ عزتنفس و رفاه را به همراه خواهد داشت، و باعث خواهد شد تا کارکنان و آموزندگان، کنترل اهداف و افکار خود را به دست گیرند.
- کوچینگ آموزش، فرصتهای دارای خلاقیت و یادگیری خلاقانه در محیط آموزش را فراهم میآورد.
- کوچینگ فرصت به اشتراکگذاری تجربیات، تجربهٔ موارد جدید، یادگیری از اشتباهات گذشته و ایجاد فرهنگ یادگیری قدرتمند را به ارمغان میآورد.
نتیجهگیری
طرحریزی استراتژی، تعریف و اجرای رسالت برای بهبود عملکرد مدارس، هدف سازی برای نوآوری در دورههای آموزشی، و اساس و بنیاد برای تغییرات سازمانی، همه نیازمند همکاری میان تصمیمگیرندگان و اطمینان بر آنهاست. در عصر حاضر، رهبری توسعهیافته، بسیار حائز اهمیت و کوچینگ، علیالخصوص کوچینگ آموزش، چهارچوبی را برای اجرای تمامی این موارد به وجود میآورد. رهبران رشد را در خود به وجود میآورند و این رشد را در سازمان خود نیز انتظار دارند. آنها به تیم خود اطمینان میکنند و به دنبال تغییرات مثبت هستند.
درنتیجه، کوچینگ آموزش نیز، همانند هر شاخهٔ کوچینگ دیگری، میتواند نگاهی همهجانبه به همهٔ ابعاد آموزش داشته و تمامی افراد حوزهٔ آموزش را تحت لوای خود داشته باشد.
نویسنده: سرکار خانم آمنه درویش زاده از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفهای کسب و کار ویدان