تأثیر دکوراسیون محیط کار بر عملکرد کوچینگ
- 2 سال پیش
- مقالههای کوچها
- 8 دیدگاه
- 325
چه یک استارتاپ کوچک و در حال رشد و چه یک شرکت بزرگ با تجربه بالا و کادری حرفهای، مطمئناً روابط خوب با مشتریان، بخشی جداییناپذیر از موفقیت کسب و کار شما خواهد بود. مشتریان شما تأثیر زیادی بر کسب و کار شما دارند و مهمترین سرمایه کاری شما محسوب میشوند. یک مشتری مناسب میتواند شرکت یا دفتر شما را مستقیماً به بالاترین نقطه بازار برساند. بنابراین، شما نهتنها باید یاد بگیرید که چگونه مشتریان ارزشمندی را جذب کنید، بلکه باید بدانید چگونه آنها را برای همیشه حفظ کنید و بهعنوان یک مشتری ثابت نگهدارید.
راههای مختلفی برای جذب و نگهداری مشتریان در یک شرکت وجود دارد. یکی از مهمترین این کارها حفظ خطوط ارتباطی است. با مشتریان خود همواره بهطور مؤثر در ارتباط باشید و با آنها مذاکره کنید، بهطوریکه شما و کسب و کارتان را فراموش نکنند. همچنین شما باید به ابزارهای لازم برای ایجاد حس شهرت و محبوبیت در میان سایر رقبا (ایجاد برندینگ) و ایجاد تمایز اساسی بین شما و دیگر رقبا دسترسی داشته باشید. برای مثال، داشتن یک محیط اداری جذاب و مناسب بسیار مهم است، زیرا در این حین مشتریان به دنبال سرنخهایی برای متمایز دانستن شما هستند و این مسئله میتواند به شما کمک کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تأثیر دکوراسیون محیط کار (دفاتر مدیریتی) بر عملکرد کوچینگ بپردازیم. در ابتدای امر یک تعریفی از کوچینگ و مشخصههای بارز محیط آن بیان میکنیم.
تعریف کوچینگ
جان ویتمور، نویسنده کتاب مربیگری برای عملکرد بهتر: کوچینگ فرآیندی است که به فرد این امکان را میدهد تا تمام توانمندیها و استعدادهای خود را بشناسد و با بهکارگیری آنها به جایگاه دلخواهش در زندگی دست پیدا کند.
جاناتان پسمور، یکی از محققانِ حیطه کوچینگ، بهخصوص بررسی شاخه رفتارها و شایستگیهای کوچ: کوچینگ، گفتگویی بین دو نفر است. گفتگویی که خودآگاهی طرف مقابل را افزایش داده و به او در تصمیمگیری کمک بسزایی میکند.
و درنهایت تعریف فدراسیون بینالمللی کوچینگ (ICF): کوچینگ فرآیندی است که باعث ایجاد خلاقیت و متفاوت اندیشیدن در مراجعهکننده میشود و او را تشویق میکند تا به تواناییها و مهارتهایش ایمان بیاورد و آنها را تقویت کند.
وقتی کوچینگ وارد میدان میشود، دیدگاههای جدید نیز بهصورت اتوماتیک ایجاد میشود، فرصتها و مشکلات فردی ارزیابی میشود و تصمیمگیری رنگ و بوی دیگر دارد. کوچینگ درواقع یک پل است، پلی خلاق برای رسیدن به هدف که توسط کوچ در اختیار شما قرار میگیرد و سبب میشود که کارایی شخصی شما بیشتر و بیشتر شود و رضایت فردی از زندگی و کار نیز رویکرد بهتری داشته باشد.
درواقع در دل کوچینگ، تشویق نهفته است! کوچینگ آمده تا حرفوحدیثهای ناامیدکننده کنار برود و از سادهترین روزنه امید برای رسیدن به هدف استفاده شود. تشویق میکند تا پذیرش مسئولیت ها آسانتر شود، فرد خود به دنبال یادگیری باشد و خلاقیت را در خود کشف کند و پرورش دهد.
محیط کوچینگ
تعامل کوچینگ، در بنیادیترین فرم خود، گفت گویی ست بین کوچ و شخص دیگر یا کوچ و دو یا تعداد بیشتری از افراد. ولی این یک گفتگوی معمولی و پیش و پا افتاده نیست. گفتگوی مؤثرکوچینگ الزامی قدرتمند و واضح دارد که معطوف به یادگیری، تغییر و رشد است. این رویه مشمول ایجاد تحول است. شرح موضوع، ملاحظات مربوط به اقدامات لازم و تعهد و مسئولیتپذیری بهدستآمده، همگی بخشی از یک هدف بزرگترند. محیطی که گفتگو در آن شکل میگیرد، اهمیتی حیاتی دارد.
منظور از محیط هم محیط فیزیکی و هم جو حاکم بر رابطه است که از قواعد و مقررات، درک انتظارات و توافقهای دوجانبه تشکیل شده است که همگی در خدمت فرایند کوچینگ است. بیشتر گفتگوها در محیطی پر سروصدا اتفاق میافتند و این سروصدا چیزی بیش از صداهای ناهنجار و گوشخراش با بسامد صوتی بالا در یک محیط شلوغ است. این سروصدا شامل حواسپرتیها، اولویتها، احساسات، موعدهای مقرر، مسائل خانوادگی و ... است.
فهرست این منابع صوتی بیانتهاست. هدف از گفتگوی کوچینگ مؤثر ایجاد محیطی برای برقراری رابطه است که بیشتر سکوت و بیشترین وضوح ممکن را داشته باشد و سروصداهای ناخواسته در آن به حداقل رسیده باشند.
در کواکتیو کوچینگ، در مورد دو ویژگی کلیدی محیط کوچینگ مؤثر صحبت میکنیم:
بهاندازه کافی برای کوچی امن باشد تا در موارد لزوم خطر کند.
جایی تهورآمیز باشد که کوچی بتواند در آن زندگی دلخواستهاش را محقق کند و با انگیزه، خلاقیت و تعهد انتخاب کند.
چرا دکوراسیون دفتر کار مدیریت مهم است؟
مدیریت بخش مهمی از هر بیزینس است. هر اتفاقی که در شرکت رخ میدهد، گذرش از دفتر کار مدیریت خواهد بود. از طرفی مدیران وقت زیادی را در اتاق خود میگذرانند و به همین دلیل دکوراسیون باید بهگونهای باشد که حداکثر تلاش خود را در القای حس تازگی و نشاط به فرد بکند. غالباً جلسات رسمی کوچینگ در دفاتر مدیریتی کوچ برگزار میشود، و کوچی ناخودآگاه در بدو ورود، تحت تأثیر جو حاکم بر محیط دفتر مدیریتی به لحاظ بصری و دکوراسیون داخلی قرار میگیرد. اولین چیزی که در چشم جلوه میکند رنگ، نور و سبک چیدمان دفتر مدیریتی و محل برگزاری جلسات است که بهنوبه خود سهم عظیمی در جذب کوچی، آرامش ذهنی و ایجاد حس اعتماد و خلق ارتباط مؤثر در فرایند کوچینگ دارد.
استانداردهای دکوراسیون دفتر کار مدیریت چیست؟
دکوراسیون هر فضا باید از یک سری اصول و قوانین پیروی کند و دفتر کار مدیریت هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود. دکوراسیون دفتر کار مدیریت به دلیل موقعیت شغلی و جایگاه آن باید با در نظر گرفتن مؤلفههای مختلفی به اجرا درآید. مؤلفههایی که شاید مهمترین آن مبلمان و آرایش آنها، نورپردازی و رنگ باشد که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.
اصول دکوراسیون دفاتر مدیریتی (محیط کوچینگ) چه فاکتورهایی دارد؟
نورپردازی صحیح
توجه داشته باشید که یک دکوراسیون مدیریتی عالی؛ باید از نورپردازی استاندارد و مناسبی برخوردار باشد. بهطورمعمول؛ نورپردازی در هرجایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نباید نسبت به آن، بیتفاوت باشید. تا حد امکان سعی کنید نورپردازی اتاق مدیریتتان؛ ترکیبی از نور مصنوعی و نور طبیعی باشد.
اتاقهای تاریک؛ موجب خستگی و خوابآلودگی کوچ و بهخصوص کوچی میشوند اما یک اتاق روشن و پرنور، باعث ایجاد روحیه شاد و دوری از خستگی میشود. البته نور زیادی نیز اصلاً مناسب نیست و سبب آسیب رساندن به چشم میشود. به همین علت توصیه میکنیم از تجهیزات مناسبی همچون؛ آباژور، چراغهای دیواری و سقفی کممصرف، چراغ مطالعه و … استفاده کنید و جلوی هدر رفتن انرژی را بگیرید.
مبلمان مناسب
ازجمله مهمترین اصول دکوراسیون مدیریتی؛ میتوان به مبلمان مناسب اشاره کرد. درواقع مبلمانی که انتخاب میکنید؛ باید راحتی زیادی داشته باشد زیرا شما در طول روز، چندین ساعت را مشغول کار کردن و برگزاری جلسات کوچینگ هستید و بر روی مبلمان اداری مینشینید. بنابراین اگر مبلمان موردنظرتان از کیفیت و مرغوبیت کافی برخوردار نباشد؛ بهمرورزمان دچار مشکلات زیادی همچون آسیب رسیدن به ستون فقرات، آرتروز، پوکی استخوان، کمردرد و… خواهید شد از طرفی موجبات ناراحتی و غیرقابلتحمل بودن محیط برای کوچی فراهم میشود.
بهغیراز راحت بودن؛ بهتر است با توجه به مساحت و ابعاد اتاق مدیریتتان، یک مبلمان عالی را انتخاب کنید. درصورتیکه اتاق مدیریتتان از ابعاد نسبتاً کوچکی برخوردار است؛ پیشنهاد میکنیم یک نیم ست مبلمان راحتی را برای خود خریداری کنید و برای جلسات کمجمعیت، از آن بهره بگیرید.
همچنین اگر فضای کافی در اتاقتان دارید؛ بهتر است یک فضای مخصوص برای جلسات رسمی و یک فضای دیگر برای جلسات دوستانه، طراحی کنید. در چنین شرایطی بهتر است فاصله میان میز مدیریت، صندلی و مبلهای روبهرویی؛ بسیار عاقلانه باشد و بهصورت استاندارد، آنها را بچینید در این صورت میتوانید جلسات کوچینگ را در فضایی دوستانهتر برگزار کنید.
میز خاص
امروزه میزهای مدیریتی بسیار زیادی را طراحی و تولید میکنند تا مدیران و کارمندان؛ بتوانند بهراحتی بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایند. میز اداری باید بسیار خاص باشد تا شما در حین استفاده از آن، احساس راحتی داشته باشید و به کمرتان هیچگونه فشاری وارد نشود. همچنین پیشنهاد میکنیم میزی را انتخاب کنید که جای زیادی را اشغال نکند و کشوهای کافی داشته باشد. با استفاده از این کشوها؛ شما میتوانید بهراحتی وسایلتان را بچینید و دوروبرتان شلوغ نباشد.
چیدمان لوازم تزئینی و دکوری
از میان نکات مهم و اصول دکوراسیون مدیریتی؛ چیدمان وسایل دکوری نیز، نقش بسیار زیادی دارد. به همین علت تا حد امکان از وسایل دکوری شیک مثل مجسمههای هنری، تابلوهای جذاب، گلدانهای ظریف و … استفاده کنید تا به زیبایی و نشاط فضای اتاقتان، بیفزایید. در تزیین اتاق مدیریت؛ بهتر است حتماً اصول چیدمان را مدنظر قرار دهید و از ترکیب وسایل دکوری مدرن و کلاسیک، بیشتر بهره بگیرید. همچنین توصیه میکنیم از شلوغی و شلختگی زیاد در فضا، تا حد امکان جلوگیری کنید.
ایجاد قفسه
با توجه به اینکه در فضاهای اداری؛ حجم اسناد و مدارک بسیار بالا است، سعی کنید از قفسههای خاصی بهره بگیرید. این قفسهها را در جایی مناسب با نظم و ترتیب نصب کنید و سپس؛ تمام پروندهها و اسنادتان را درون آن جای دهید. البته بهتر است قفسههایی را انتخاب کنید که ظاهرشان با دکوراسیون دفتر مدیریتیتان؛ همخوانی داشته باشد.
ترکیب رنگها
انتخاب و ترکیب رنگ در هر فضایی جزء اصلیترین و مهمترین معیارهای طراحی دکوراسیون به شمار میرود که نباید آن را نادیده بگیرید. ازاینرو بهتر است در فضاهای مدیریتی و اداری؛ هنگام انتخاب رنگ مناسب، تمام هوش و حواستان را به کار بگیرید و از رنگهای تضاد، استفاده نکنید. اگر میخواهید دکوراسیون دفتر حس آرامش بخشی را ایجاد کند و جذابتر باشد؛ بهتر است بیشتر سراغ رنگهای روشن بروید زیرا این رنگها، احساس آرامش و اعتمادبهنفس زیادتری را در فضا ایجاد میکند. ملاک انتخاب رنگها بر مبنای اهداف، شعار سازمانی، نوع خدمات و رنگ سازمانی است که حتماً باید ازنظر تخصصی مشاور دکوراسیون در این زمینه بهره برد.
پوشش مناسب دیوار و سقف
استفاده از پوشش مناسب و استاندارد برای سقف و دیوار؛ از دیگر اصول دکوراسیون مدیریتی است که اهمیت آن، بسیار زیاد است. ازاینرو توصیه میکنیم تا حد امکان از تجهیزات مدرن و جذابی بهره بگیرید که زیبایی محیط را دوچندان کند. بهرهگیری از کاغذ رنگی، سقف کاذب، انواع دیوارکوبها، طراحی و نقاشی، پوستر و… میتواند به شما کمک بسیار زیادی کند تا ظاهر دفتر اداریتان بهتر دیده شود.
نکاتی مهم برای چیدمان اتاق مدیریت
1) آگه میخواهید ظاهر اتاق کارتان جذاب و زیباتر دیده شود؛ حتماً از گل و گیاهان زینتی بهره بگیرید و آنها را در جاهایی قرار دهید که همه ببینند.
2) اتاقتان را بهگونهای طراحی کنید که در آن احساس راحتی داشته باشید.
3) یک اتاق مدیریت باید به دور از شلوغی و سروصدا در نظر گرفته شود تا بتوانید با آرامش کارهایتان را انجام دهید و فعالیتتان برای کارکنان دیگر، مزاحمت ایجاد نکند.
4) اگر میخواهید فضای اتاق کارتان بزرگتر دیده شود؛ برای دیوارها، سقف و کف آن، از رنگهای روشن بهره بگیرید. توجه داشته باشید که به کار بردن رنگهای تیره؛ فضا را کوچکتر و دلگیرتر نشان میدهد، پس کمتر سراغ این رنگها بروید.
5) همیشه سبک مدرن و ساده؛ جذابیت بیشتری نسبت به طراحیهای دیگری دارند. پس توصیه میکنیم از میز و صندلی، لوازم دکوری و اشیاء ساده بهره بگیرید.
6) رنگ مبل مانتان را هماهنگ با رنگ محیط انتخاب کنید.
نکته پایانی
آیا دکوراسیون و طراحی اداری واقعاً میتواند باعث پیروزی یا شکست کسب و کار شود؟ گرفتن تصمیمات تجاری بر اساس برداشتهای اولیه کاملاً بیاساس و غیرقابل فهم است، اما در اصل این کاری است که همه افراد انجام میدهند. همه افراد بر اساس آنچه میبینند خیلی سریع تصمیمگیری میکنند و مسلم است که بعدازاین تغییر نظر دهی آنها بسیار سخت است. به همین دلیل است که باید برای طراحی دکوراسیون محیط مدیریتی وقت بگذارید و با یک تیم حرفهای مشورت کنید. اما مراقب باشید که توجه زیاد به زیباییشناسی، منع از حفظ ارزش اولیه یعنی کارایی و بهرهوری کارمندان شما نشود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یافتن پاسخ سؤالات خود، میتوانید با گروه طراحی دکوراسیون داخلی بهارین در ارتباط باشید.
نویسنده: سرکار خانم سیده مهری موسوی از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفهای کسب و کار ویدان