بررسی مدل‌های گفت‌وگوی کوچینگی

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 8 دیدگاه
  • 561
بررسی مدل‌های گفت‌وگوی کوچینگی

محوریت اصلی فرایند کوچینگ، گفتگوی کوچینگی بین دو نفر است. برای ساختارمندی گفتگوهای کوچینگی، نیاز به استفاده از فرایند نظام‌مند است. در ادامه مدل‌های مختلف برای گفتگوهای کوچینگی تعریف می‌شود.

1-مدل GRoW
GOAl(هدف)=در گفتگوی کوچینگی باید هدف از جلسه مشخص باشد تا مکالمه هدفمند شود.
در این مرحله سؤالات زیر پرسیده می‌شود:
هدف از این گفتگو چیست؟ به چه هدفی می‌خواهی برسی؟ چطور متوجه می‌شوی به هدف رسیده‌ای؟ رسیدن به این هدف چقدر برای تو اهمیت دارد؟ دوست داری کی به این هدف برسی؟
REALITY(واقعیت)=در این مرحله باید مشخص شود نسبت به هدف در کجا قرار داریم.
در این مرحله می‌توان از نمونه سؤالات زیر استفاده کرد:
جزئیات موقعیت فعلی چیست؟ کسی را می‌شناسی که چنین موقعیت مشابهی را داشته باشد؟ بزرگ‌ترین موفقیت تو در این زمینه تاکنون چه بوده است؟ به چه موانعی در این زمینه روبرو هستی؟
OPTIONS: (گزینه)= در این مرحله ایده‌ها و راه‌حل‌های کوچی را از دهان او بیرون می‌کشید
در این مرحله می‌توان از نمونه سؤالات زیر استفاده کرد:
اگر قادر باشی فهرستی از اقداماتی را که می‌توانی تهیه کنی، شامل چه چیزهایی است؟ چطور این لیست را اولویت‌بندی می‌کنی؟ مزایا و معایب هریک از گزینه‌ها کدام است؟ در گذشته چه روش‌هایی خوب بوده و عمل کرده؟
WILL(خواسته)=در این مرحله کوچی بهترین گزینه را انتخاب و نحوه به اجرا درآوردن آن را بررسی می‌کند
در این مرحله می‌توان از نمونه سؤالات زیر استفاده کرد:
چه‌کاری می‌کنی؟ کدام گزینه را انتخاب کردی؟ چه زمانی می‌خواهی انجام بدی؟ قدم بعدی چه هست؟ چه حمایتی از من می‌خواهی؟ چگونه پیشرفت را ارزیابی می‌کنی؟

 

2-مدل ORACLE
OUTCOME(نتیجه)=تعیین نتیجه نخستین مرحله است. بنابراین از کوچی سؤال بپرسید نتیجه مطلوب از نظر او چیست؟ او را تشویق کنید با کمک احساسات لحظه‌ای را توصیف کند که به نتیجه رسیده است.
REAL ISSUE(واقعیت)= در این مرحله کوچی باید با ابعاد مسئله روشن شود. در این مرحله بررسی کنید آیا موضوع مطرح‌شده موضوع اصلی هست؟ آیا موضوعات دیگر باید بررسی شود؟
ALTERNATIVES(گزینه‌ها)=در این مرحله با سؤالات هوشمندانه به کوچی کمک کرده گزینه‌ها و راهکارها را پیدا کند.
راه‌حل را به شکل متفاوت بیان کند و با پرسش‌های مبهمی مثل ایده دیگری ندارید؟ او را به فکر کردن ترغیب کنید. و تمامی ایده‌ها را جمع‌آوری کرده و بازتاب دهید.
LIKELIHOOD OF SUCCESS(احتمال موفقیت)=در این مرحله به کارمند فرصت بدید تا احتمال موفقیت گزینه‌ها را بررسی کند. و بررسی کند کدام گزینه مناسب‌تر هست؟
EXECUTE(اجرا)=در این مرحله با کمک کوچی طرحی را آماده و درباره چگونه عملی شدن آن گفتگو کنید.

 

3-مدل COFFEE BREK
این مدل بر پایه oracle است و زمانی که کوچی در شرایط سختی قرار دارد و زمان کافی ندارد از این تکنیک استفاده کرده و در مدت 5-15 به هدف رسیده.
در این مدل کوچی ابتدا موضوع را با چند مثال توضیح دهد و تصویر واضحی از شرایط را می‌گوید. سپس موانع را در سه دسته لیست می‌کند. (دسته اول موانعی است که در کارمند است. دسته دوم منابعی است که در دیگران هست و دسته سوم موانعی است که مربوط به شرایط است). در ادامه برای حل موانع بارش فکری کرده و مزایا و معایب هریک از گزینه‌ها بررسی و درنهایت راه‌حلی که امکان موفقیت دارد انتخاب می‌گردد.

 

4-مدل OSKAR
OUTCOME(نتیجه)=در این مرحله مشخص می‌کنید کوچی می‌خواهد به چه چیزی برسد. و با سؤالاتی از او وی را در مجسم کردن و توصیف نتیجه کمک کرده مثلاً می‌پرسیم چه چیزی در بلندمدت می‌خواهید به دست آورید
SCALING(مقیاس بندی)=در این مرحله برسی کرده کوچی الآن نسبت به نتیجه مطلوب چه وضعی دارد و از او پرسیده در مقیاس یک تا ده در کجای مسیر رسیدن به هدف قرار دارد و حاضر است چه‌کاری انجام دهند تا کمی جلوتر رود همنیطور از او پرسیده چطور می‌فهمی در این مسیر جلو رفتی.
 KNOW HOW(دانسته‌ها)=در این مرحله نقاط قوت کوچی مثل دانش و مهارت‌ها و ویژگی‌های او را کشف کرده و در او با توجه به نقاط قوتش اعتمادبه‌نفس ایجاد می‌کنیم. 

نمونه سؤالاتی که در این مرحله کمک می‌کنند عبارت‌اند از:
1 در حال حاضر چه دانش و مهارت و ویژگی‌هایی دارید که به تو کمک خواهد کرد، قبلاً چه ‌کار متفاوتی برای به دست آوردن نتیجه انجام داده‌اید.
این مرحله مانند پیدا کردن طلاست و زمان زیادی باید صرفان کرد.
AFFIRM AND ACTION(تأیید و اقدام)=در این مرحله درباره نقاط قوت کوچینگ بازخورد مثبت می‌دهید مثلاً میگوییم من تحت تأثیر دانشی که تو در این حوزه داری قرار گرفتم یا اینکه ازآنچه گفتی کاملاً واضح است این راه‌حل برای تو مناسب است.
درواقع اقدام یعنی به کوچی کمک کرده کارها و اقدامات را مشخص کند.

REVIEW(بررسی)=در این مرحله به بررسی میزان پیشرفت ناشی از اقدامات پرداخته درواقع تأکید بر بررسی نتایج مثبت است.

 

5-مدل ARNA
AIMS(تصمیم می‌گیرد به کجا برود؟) در این مرحله موضوع‌یابی و تعیین اهداف صورت می‌گیرد اهداف باید مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، مرتبط و مهم و دارای زمان باشد
REALITY(مشخص می‌کند که از کجا قرار هست حرکت کند) در این مرحله به بررسی واقعیت‌ها و شواهد موجود درباره موضوع می‌پردازد. نمونه سؤالاتی که در این مرحله کمک می‌کند عبارت‌اند از:
مسئله و ابعاد موضوع چیست؟ فکر می‌کنی دلایل بروز انتقال چیست؟ برای حل مسئله چه موانعی می‌بینی. انتظار تو در این مواقع چیست؟ اگر راه‌کارهای قبلی جواب نداده علتان چیست؟
NEW IDEA(راه‌های مختلف سفر را بررسی می‌کند)=این مرحله به معنای شناسایی ایده‌ها و راهکارهای جدید است. نمونه سؤالاتی که در این مرحله کمک می‌کند عبارت‌اند از: راه‌حل‌های این مسئله کدم‌اند و گزینه‌های ممکن چیست؟ مزایا و معایب هر یک از گزینه‌ها چیست؟ اگر محدودیت‌ها برداشته شود چه راه‌هایی وجود دارد؟ چه‌کارهایی دیگران کردند که ممکن است به تو کمک کند؟ در گذشته وقتی در شرایط مشابه الآن قرار می‌گرفتی چه می‌کردی؟ چگونه می‌تونی با یک تیر دو نشون بزنی؟ چه کسی می‌تونه در این زمینه به تو کمک کنه؟
ACTION(برای سفر اقدام و به مقصد می‌رسد)=در این مرحله اقدامات برای اجرای راهکار منتخب تعیین می‌گردد. اقدامات اجرایی باید دارای وضوح برنامه زمانی تعهد موعد زمانی باشد. نمونه سؤالاتی که در این مرحله کمک می‌کند عبارت‌اند از: اکنون باید چه‌کاری انجام دهی و از چه زمانی؟ اقداماتی که باید تا جلسه آینده انجام دهی چیست؟ نیاز است چه کسانی بدانند برنامه‌ات چیست؟ چه زمان‌بندی برای اجرا مدنظر داری؟ معیارها و سنجش‌هایت برای موفقیت چیست؟

نویسنده: سرکار خانم نرگس اسدی جنتی از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

 

نظرات کاربران
ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید