چگونه یک کوچ حرفه ای دارای صلاحیت جهانی شویم

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 6 دیدگاه
  • 348
چگونه یک کوچ حرفه ای دارای صلاحیت جهانی شویم


موضوع مقاله:
چگونه یک کوچ حرفه ای دارای صلاحیت جهانی شویم؟


 مقدمه

نظر به تجربیات جلسات کوچینگی که داشته ام و بازخوردهایی که دریافته ام،همچنین تجمع محتواهای بسیار زیادی که در فضای مجازی راجع به کوچینگ دست به دست میشود،برآن شدم طی این مقاله ،برخی از شایستگی ها و صلاحیت هایی که یک کوچ حرفه ای باید دارا باشد تا بتواند پروسه ی کوچینگ را طبق استانداردهای جهانی در جلسه کوچینگ اجرا کند و به کار بندد را ترجمه و ارائه دهم.یکی از دلایلی که این منبع را انتخاب نموده ام این بوده که این مدل بر اساس شواهد حاصل از تجربیات بیش از 1000کوچ حرفه ای و مورد تایید در نقاط مختلف دنیا جمع آوری گردیده است.

1-نشان دادن اخلاق کوچینگی:
کوچ باید اخلاق حرفه ای را در برابر کوچی درک و رعایت کند.
1-کوچ در مقابل مراجعان،ذینفعان و حامیان مالی که درخواست خدمات کوچینگ دارند،صادقانه برخورد میکند.
2-کوچ به ارزشها،باورها،تجربیات و هویت کوچی هایش توجه میکند.
3-اصل محرمانگی را در مورد محتوای جلسات کوچینگی،طبق توافقنامه و قوانین مرتبط رعایت میکند.
4-تفاوت بین کوچینگ، مشاوره و روان درمانی و سایر حرفه های یاری رسان را درک و در صورت نیاز به مراجع ارائه میکند.
5-در صورت نیاز مراجع،او را به سایر خدمات یاری رسان ارجاع میدهد.
2-داشتن مایندست کوچینگی:
کوچ باید ذهنیتی منعطف،کنجکاو،گشوده و مراجع محور را در خود پرورش دهد.
1-کوچ این آگاهی را به توجه مراجعینش میرساند که مسئول انتخابهایشان خودشان هستند.
2-کوج در جایگاه خود به دنبال رشد و یادگیری مداوم است.
3-برای پیشرفت در کوچینگ،تامل کردن در مسائل را بصورت مداوم در خود تمرین میکند
4-آگاهیش رو نسبت به تاثیر فرهنگ جوامع مختلف بر خود  و مراجعانش حفظ میکند
5-با توجه به شهود و اگاهیش نسبت به خود و مراجعان،به مراجع کمک میکند.
6-همواره سعی بر حفظ هوش هیجانی اش در ارتباط با مراجعان دارد.
7-از لحاظ ذهنی و هیجانی خود را برای جلسات کوچینگ آماده میکند(قبل از جلسه کوچینگ برای آمادگی ذهن بهتر هست که تمرین مدیتیشن انجام دهد.)
8-در صورت نیاز به دیگر خدمات یاریگری ارجاع میدهد.
هم افزایی و رابطه
3-تنظیم توافقنامه و قرارداد
کوچ با مراجع و حامیان مالی او برای تهیه و تنظیم قراردادهای شفاف درباره رابطه،فرایند،برنامه ها و اهداف کوچینگ استفاده میکند،همچنین قراردادهایی برای کل دوره کوچینگ و هریک از جلسات تنظیم میکند.
1-کوچ، معنای کوچینگ و پروسه ای که طی آن انجام میشود را برای مراجع و حامیان مالی توضیح می دهد.
2-با مراجع به توافق میرسد که چه خدماتی به او ارائه میدهد،همچنین مسئولیتهای مراجع را یاداور میشود.
3-درباره دستورالعملها و قوانین مشخص رابطه کوچینگ مانند هزینه جلسات،زمان بندی،طول جلسات،محرمانگی و خاتمه همکاری به توافق میرسد.
4-با همکاری مراجع،برنامه و  اهداف کلی کوچینگ را تدوین میکند.
5-با همکاری خود مراجعان،انتظارشان از جلسات کوچینگ را مشخص میکند.
6-با همکاری خود مراجع مشخص میکند که به باور خود مراجع چه موانعی حل شود،مراجع به خواسته های خود میرسد.
7-با همکاری خود مراجع،ارزشها و عوامل موفقیت برای به دست اوردن خواسته های مراجع را در جلسات کوچینگ مشخص میکند.
8-با همکاری خود مراجع،زمان و تمرکز جلسه را بااو چک میکند.
9-درراستای نتیجه موردنظر مراجع،تمرکزش بر مسیر مناسب جلسه می باشد و مراقب است که گفتگو از مسیر خارج نشود و در طول جلسه این مورد را با مراجع چک میکند.
4-بوجود آوردن حس امنیت و اعتماد در رابطه کوچینگی
کوچ با همکاری خود مراجع،فضای امن و محیط مورد اعتمادی را ایجاد میکند که مراجع بتواند با خیال راحت،از احساسات درونی اش صحبت کند.
کوچ رابطه مبتنی بر عدم قضاوت،اطمینان،اعتماد و احترام با مراجع را حفظ میکند.
1-کوچ باید به دنبال درک مراجع با توجه به ارزشها،باورها و هویت وجودی او باشد.
2-برای سبک،زبان،هویت و  نوع بودن مراجع احترام قائل است و شیوه کوچینگ را متناسب با مراجع تنظیم میکند.
3-به استعدادها،باورها،عکس العملهای مراجع در فرایند کوچینگ احترام میگذارد و آنها را به مراجع یاداور میشود.
4-از مراجع حمایت میکند و نسبت به او همدل و مسئولیت پذیر است.
5-به مراجع، همدلانه کمک میکند،احساسات،باورها،موانع و پیشنهادهایش را بیان کند .
6-کوچ در برابر احساسات مراجع نسبت به جلسه کوچینگ،پذیرا،انتقادپذیر و شفاف است.
5-حضور داشتن در جلسه کوچینگ
کوچ باید کاملا هوشیار و در لحظه کنار مراجع باشد و در جلسه سبکی پذیرا،منعطف و منطقی در برابر مراجع داشته باشد و هیجاناتش را در جلسه کنترل کند.
1-کوچ به مراجع توجه میکند و با او همدل و همراه است.
2-هوش هیجانی خود را مدیریت میکند تا حداکثر حضور خود را درجلسه داشته باشد.
3-در طی جلسات کوچینگ در برابر سطح بالای هیجانات مراجع،توانمندی خود را نشان میدهد.
4-توانایی کار در فضای ابهام را دارد.
5-فضایی را برای ایجاد سکوت،مکث و تامل ایجاد میکند.
ایجاد رابطه موثر
6-گوش دادن فعالانه
کوچ به مراجع،حرفها و حس و حالش توجه میکند و با توجه به صحبتهای خود مراجع کمک به درک و برون ریزی مراجع میکند.
1-کوچ ،ارزشها ،باورها،هویت،شرایط و تجربه های مراجع را در نظر میگیرد تا به درک بهتری از حرفهای مراجع برسد.
2-کوچ باید به صحبت های مراجع متمرکز شود و آن را بصورت چکیده بیان کند تا بدین صورت بازخورد داده و مطمئن شود که مسئله برایش شفاف شده و درک کرده است.
3-وقتی مراجع حرف های بیشتری برای گفتن دارد،متوجه شده و از او سوال های بیشتری میپرسد.
4-کوچ باید متوجه سطح انرژی و هیجانات،تغییر در تن صدا و در کل احساسات و سرنخهای غیرکلامی مراجع شود و راجع به آنها از مراجع بپرسد و کاوش کند.
5-جمیع اطلاعات دریافتی از مراجع (حرفها،لحن و زبان بدن وی) را در کنارهم میگذارد تا متوجه معنای کامل صحبتهایش شود.
6-به روندها و هیجانات مراجع در  طی جلسات توجه میکند،تا الگوها،باورها و ارزشهای او را کشف کند.
7-بوجودآوردن آگاهی
در جلسه کوچینگ،کوچ بااستفاده از ابزارهایی مانند سوالات قدرتمند،سکوت،تمثیل یا قیاس،موجب فهم و آگاهی بیشتر مراجع میشود.
1-هنگام انتخاب بهترین و موثرترین گزینه به سوابق مراجع توجه میکند.
2-برای ایجاد اگهی و بینش برای مراجع،سوالهای قدرتمند و عمیق مطرح میکند
3-سوالهایی از مراجع میپرسد که موجب شود،مدل فکری،باورها،ارزشها،خواسته های او بالا بیاید.
4-کوچ باید سوالهایی طرح کندکه موجب تفکرات جدید در مراجع شود و از سطح تفکرات فعلی اش فراتر رود.
5-مراجع را به سمتی هدایت میکند که تجربیاتش را بازگو کند.
6-کوچ عواملی که موجب پیشرفت کلاینت میشوند را میفهمد و در صورت لزوم بازخورد میدهد.
7-نیازهای مراجع را با رویکردی کوچینگی پاسخ میدهد.
8-به مراجع کمک میکند که عوامل موثر در الگوهای رفتاری  و افکار فعلی و تاثیر آینده ی آن را ببیند.
9-از مراجع میخواهد که به این موضوع فکرکند که چطور میخواهد پیش برود و چه کاری انجام دهد،چطور بودنی را می طلبد.
10-به مراجع کمک میکند که متوجه افکار و دیدگاه های جدید خود باشد.
11-به مراجع،هرچیزی از مشاهده ها،احساسات و آگاهی هایی که در خود،آموزش مطلب جدید را دارد، را بیان میکند.
رشد و پرورش آموزه ها 
8-تسهیل رشد مراجعان
کوچ به مراجع کمک میکند که آموخته ها و آگاهی های خود را عملی کند و با آنها  دست به اقدام بزند.
1-کوچ به مراجع کمک میکند که آگاهی های جدید خود را به نگرش و رفتارهای خود اضافه کند.
2-به مراجع کمک میکند که اهداف موردنظرش را ترسیم کرده ،معیارهایی جهت مسئولیت پذیری تعریف کند و تعهد به کاربستن آگاهی ها جدید را داشته باشد.
3-به استقلال فردی مراجع در طراحی اهداف ،اقدامات و روش های پاسخگویی او کمک میکند.
4-به مراجع در شناسایی نتایج بالقوه یا آموخته های حاصل از اقدامات کمک میکند
5-از مراجع جهت پیش برد اهداف در جلسات میخواهد که منابع بالقوه و موانع را پیدا کند.
6-با همکاری مراجع در جلسه ،اموزه ها و اگاهی های حاصل شده را بصورت خلاصه بیان میکند
7-پیشرفت ،استعدادها و موفقیتهای مراجع را تحسین میکند.

 

نویسنده:سعیده بهزادمنش
دانش آموخته کوچینگ کسب و کار آکادمی ویدان
دانش آموخته کوچینگ اکادمی ایمپکت آمریکا
منابع:ترجمه شده از سایت :coachingfederation.org

نظرات کاربران
ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید