فرهنگ غنی کوچینگ چگونه به کمک سازمانها میآید؟
- 2 سال پیش
- مقالههای کوچها
- 8 دیدگاه
- 337
به واژه فرهنگ فکر کنید. فرهنگ سازمان؛ فرهنگ دادهپردازی؛ فرهنگ کسب و کار؛ فرهنگ کارکنان؛ فرهنگ رهبری؛ اما یکی از مهمترین فرهنگها در زمان حاضر فرهنگ کوچینگ است.
این فرهنگ در سازمانها میتواند تحولی وسیع ایجاد کند، البته این بسیار مهم است که فرهنگ قلب هر سازمان است و هویت آن را شکل میدهد.
به گزارش دلویت (deloitte) حدود ۹۴ درصد از مدیران و ۸۸ درصد از کارمندان بر این عقیدهاند که فرهنگ سازمانی شفاف به موفقیت سازمان کمک میکند.
بر اساس مطالعات؛ سازمانهایی با فرهنگ کوچینگ قوی نسبت به شرکتهای مشابه در همان صنعت رشد درآمد بالاتری دارند (۵۱ درصد در مقایسه با ۳۸ درصد).
در فرهنگ کوچینگ بیشتر اعضا از رویکرد کوچینگ برای همکاران؛ سهامداران و مشتریان خود و حتی در زندگی روزمره خود استفاده میکنند. فرهنگ راستین کوچینگ درباره به دست آوردن؛ بهبود عملکرد و بیرون کشیدن تواناییهای بالقوه افراد از درون آنهاست.
فرهنگ کوچینگ چیست؟
فرهنگ کوچینگ فرهنگی است که در آن همه به پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات عادت دارند.
فرهنگی که در آن افراد هنگام مخاطب قرار داده شدن برای سؤالات؛ احساس تهدید و ترس نمیکنند یا خودخواهی و خودبرتربینیها مانع این تعامل (پرسش و پاسخ) نمیشوند و بجای آن بهعنوان راهی برای رسیدن به گزینه مناسب تلقی میشوند.
این تعامل همچنین برای کمک به افرادی است که قبلاً عملکرد خوبی داشتهاند تا حتی بهتر از پیش شوند و به پتانسیل خود برسند. در چنین حالتی کوچینگ دیگر بهعنوان یک فعالیت اصلاحی تلقی نمیشود.
اولین گامها برای ایجاد فرهنگ کوچینگ؟
اولین گام برای ایجاد فرهنگ کوچینگ داشتن یک چشمانداز روشن است. این چشمانداز ممکن است که چندان روشن نباشد اما باید بهشدت برانگیزاننده باشد. این فرهنگ چگونه به شما در انتقال استراتژی کمک خواهد کرد؟ مشتریان و سهامداران چگونه از آن سود خواهند کرد؟
مهم است که بدانیم که از کجا آمدهایم و بررسی کنیم که چقدر کوچینگ و منتورینگ در حال حاضر در سازمان ما انجام میگیرد و چگونه افراد حاضر به انجام کارها به شیوهای متفاوت هستند.
۴ گام برای ایجاد فرهنگ کوچینگ در سازمان
1. از بالاترین جایگاههای سازمانی شروع کنید
در سازمانهایی با فرهنگهای کوچینگ قدرتمند، بیش از 60 درصد از مدیران ارشد برای ارتقای سیستمهای کوچینگ سازمانشان تلاش میکنند. اگر میخواهید که کوچینگ بهصورت فرهنگ در شرکت شما اجرا شود، اول از خودتان شروع کنید. آن را بهعنوان بخشی از جلسههای کاری، بحثهای استراتژیک و گفتوگوهای دوستانه قرار بدهید.
2. شرایط را برای یادگیری مستمر فراهم کنید
هر کارمندی در سازمان، فارغ از نقش و سطحی که دارد، باید اصول اساسی کوچینگ و بهبود عملکرد را یاد بگیرد. سازمانهایی با فرهنگ کوچینگ قوی، 40 درصد بیش از سازمانهای مشابه خود که فرهنگ کوچینگ کمتری ایجاد کردهاند، این هدف را دنبال میکنند که کارمندانشان را در کوچینگ آموزش دهند.
3. به کارمندان کمک کنید ازآنچه یاد میگیرند استفاده کنند
هر جا نتوانید برنامهریزی کنید، در حقیقت برای شکست برنامهریزی کردهاید. اگر میخواهید فرهنگ کوچینگ را در سازمانتان ایجاد کنید، باید برنامهای عملی داشته باشید و برای انتقال راحتتر اطلاعات به کارمندانتان پشتیبانی لازم را ارائه بدهید بعضی از شرکتها، کلاسهای کوچینگ حرفهای را بهصورت جلسات مداوم برای گروههای کوچک برگزار میکنند
4. پاسخگویی مثبت را برای کسب نتایج ایجاد کنید
وقتی صحبت از پاسخگویی میشود، ما معمولاً این مسئولیت را به عهده مدیران میگذاریم، اما وقتی درست نگاه کنیم، مسئله متفاوت میشود. زیبایی کوچینگ، ایجاد نیروی کاری است که در تواناییهایشان برای تصمیمگیری و انتخابهایشان حمایت میشوند. سیستم پاسخگویی، کارمندان را تشویق میکند که کار خود را در دست بگیرند و مدیران را ترغیب میکند تا مسئولیتهای مربوط به چگونگی کوچ دیگران را بپذیرند.
نکات زیر به شما یادآوری میکند که دریابید که آیا بهواقع در محیطی هستید که در آن فرهنگ کوچینگ وجود دارد یا خیر:
• مدیران به دنبال فرصتهایی برای کمک به دیگران بهمنظور یادگیری هستند.
• افراد از یکدیگر سؤالات باز میپرسند.
• کارمندان تمامی سطوح مکالماتی باز، صادقانه و حمایتکننده با یکدیگر دارند.
• افراد به شکل روزمره به یکدیگر بازخورد (حمایتکننده و انتقادکننده) میدهند.
• اعضای تیم کوچینگ مدیران به آنها کمک میکنند تا خود را توسعه بدهند تا بتوانند بر عملکردهای ضعیف را تقویت کنند.
• روابط کوچینگی و منتورینگی بهخودیخود شکل میگیرد.
• رهبران ارشد با چشماندازهای روشن به کار خود ادامه میدهند و منتورینگ و کوچینگ در قلب عملیاتی کردن اهداف قرار دارد.
• تیمها با اهداف، نقشها، فرآیندها و روابط مشخص با یکدیگر کار میکنند.
• تعداد کمی از افراد از «بازیهای سیاسی» استفاده میکنند
• تمرکز عملی برای به دست آوردن نتایج وجود دارد و در همین زمان ساخت سلامت کسبوکار نیز در بلندمدت از اهمیت خاصی برخوردار است.
مزایای فرهنگ کوچینگی
مزیّتهای متعددی وجود دارند، اما موارد اصلی عبارتاند از:
• افزایش انگیزه
• خوداتکایی بیشتر
• بهبود عملکرد
• خلاقیت بیشتر
• افزایش همکاری
• ذهنیت بهتر
• افزایش مسئولیت
• بهبود بهرهوری
چنانکه گفته شد اینها تنها بخشی از مزیتها و خوبیهای فرهنگ کوچینگی در سازمان و کسب کارها است.
نتیجهگیری:
همانطور که گفته شد در زمان حاضر سازمانها نیاز به فرهنگهای جدیدی دارند تا خود را با سرعت بالای تغییرات همسان کنند.
یکی از این فرهنگها فرهنگ کوچینگ است. فرهنگ کوچینگ به سازمانها و تمام عوامل آنها کمک میکند تا آزادانه یاد بگیرند؛ عمل کنند؛ و نتایج فوقالعادهای را برای خود و سازمانشان به ارمغان بیاورند!
نویسنده: جناب آقای علی غلامزاده از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفهای کسب و کار ویدان