ICF و سبکها و مدلهای اجرایی کوچینگ
- 2 سال پیش
- مقالههای کوچها
- 8 دیدگاه
- 700
تقسیمبندی ICF بر اساس آموزشهای تخصصی
فدراسیون بینالمللی کوچینگ (ICF) دارای مراحل زیر است:
ACC یا مربی خبره همکار، که 100 ساعت آموزش تخصصی دیده و 60 ساعت تجربه مربیگری (ACTP/ACSTH/PORTFOLIO) دارد.
PCC یا مربی معتبر حرفهای است که 125 ساعت آموزش تخصصی دیده و بیش از 500 ساعت تجربه مربیگری دارد.
(تمام مسیرها برای رسیدن به این مدرک باید از این 5 مرحله عبور کند اول تحصیلات (آموزش) دوم تجربه سوم مربیگری مربی چهارم ارزیابی عملکرد و نهایتاً امتحان)
MCC یا مربی دارای مدرک کارشناسی ارشد که بیش از 200 ساعت آموزش تخصصی دیده و بیش از 2500 ساعت تجربه مربیگری دارد در تمام موارد ارتقاء باید ابتدا مرحله ارزیابی عملکرد انجام گیرد و سپس باید نمره قبولی در آزمون اعتبار سنجی ICF را دریافت کند.
شایستگیهای مربیگری از نگاه ICF
• رعایت اخلاق و استانداردهای حرفهای
• تنظیم قراردادهای مربیگری بهعنوان موارد پایهای
• ایجاد رابطه مشترک یا همان ایجاد اعتماد با کوچی و حضور بهتماممعنای مربی
• برقراری ارتباط مؤثر یا همان گوش دادن فعال و پرسشگری و ارتباط مستقیم
موارد یادشده بهمنظور طراحی اقدامات لازم برای کوچی و برنامهریزی و هدفگذاری برای کوچی و مدیریت پیشرفت و مسئولیتپذیری کوچی و البته ایجاد آگاهی است.
مزایای کوچینگ
ارتباط با طیفهای مختلف و ایجاد اثر در زندگی هر کوچی (با هر سطح از دانش و جایگاه اجتماعی) و جذاب بودن به دلیل تفاوت آدمها و متنوع بودن این شغل چه به لحاظ شخصیت افراد چه به لحاظ شغل آنها و کوچ این تفاوتها را لمس و تجربه میکند.
هدایت کوچی برای اقدام جهت دستیابی به اهداف و ایجاد اتکا به خودش و حتی کمک مؤثر به تیم و سازمان و تقویت حس مسئولیتپذیری در قبال اقدامات و تعهداتی که به عهده میگیرید و با دیگران از رئیس تا همتایان خود راحتتر و سازنده ارتباط مؤثر ایجاد کند. همه این موارد از وظایف کوچ است.
باوجود یک کوچ در سازمان یا برای افراد، نتایج طبق آمار اینچنین اعلام شده است:
• 80 درصد حس اعتمادبهنفس بالایی را دریافت کردند.
• 70 درصد از بهبود عملکرد کاری و روابط و مهارتهای ارتباطی مؤثرتر خبر دادند
• 86 درصد اعلام کردند که سرمایهگذاری خودشان را در زمینه به استخدام گرفتن کوچ جبران کردند (بازگشت سرمایهگذاری)
هفت گنج کوچینگ
مدل مربیگری رشد: G.R.O.W
{هدف/واقعیت/گزینه/اراده}
ارتقا خودانگیختگی (اعتمادبهنفس) باعث افزایش رضایت فردی و شخصی میشود.
هدف: برای حل چه مشکلاتی تلاش میکنید؟ این خود برای شروع کار با کوچی از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه بدانیم کوچی چه هدفی دارد.
واقعیت: سؤال این است که چه موانعی مانع از دستیابی به هدف، برای کوچی وجود دارد؟
گزینهها: از کوچی پرسیده میشود برای رسیدن به هدفت چه گزینههای دیگری داری؟ یا بدانیم چه گزینههایی برای کوچی میتوان مدنظر داشت تا به آن مسیر هدایت شود.
اراده: سؤال این است که برای این هدف شما اولین قدمی که میتوانی برداری چیست؟ خیلی مهم است که از کوچی پرسیده شود در راستای رسیدن به هدف موردنظرت فکر میکنی اولین قدمت چه چیزی میتواند باشد؟
در این روش قرار است کوچی بداند کجاست؟ درواقع وضعیت موجودش چیست؟ (بررسی تمام موانع درونی و بیرونی) و قرار است به کدام وضعیت (مطلوب) هجرت کند و او را با واقعیتهای مواجه کنیم و گزینههایی را که نقاط قوتش و امکانات کوچی است عنوان کنیم و کوچی را به سمت پذیرش مسئولیت اهدافش هدایت کنیم و درنهایت از او اقدامک بخواهیم.
مدل مربیگری OSKAR
{نتیجه/ مقیاس/دانش/تأیید و عمل/ مرور}
(باید به خاطر داشت که بر پیشرفت و نتایج حاصل از تلاش کوچی تأکید میشود)
به کوچی باید کمک شود آنچه را که میخواهد بهصورت شفاهی بیان کند.
کوچی باید اهداف خود را به انتظارات واقعبینانه تبدیل کند.
کوچی باید مهارتها و منابعی که برای موفقیتش موردنیاز است شناسایی کند.
کوچی باید در مورد وضعیت فعلی خود و اقداماتی که بهبود خواهد یافت فکر کند.
کوچی در مورد پیشرفت خود فکر میکند و زمینههای بهبود را شناسایی میکند.
در این روش میشود این سؤالات را داشته باشیم:
1- شما به چه چیزی میخواهید برسید؟
2- چطور میتوانی بفهمی که در حال پیشرفت هستی؟
3- آگه مقیاس ما 1 تا 10 باشد الآن شما در چه شمارهای هستی؟
4- آگه 10 هدف نهایی شما باشد الآن آن را چطور توصیفش میکنی؟ شبیه چیست؟ چه شکلی هست؟ (این سؤال جهت ایجاد تصویر ذهنی کوچی به وضعیت مطلوبش است)
5- چه موضوعاتی را باید یاد بگیری؟
6- چه نوع حمایتی نیاز داری؟ چه منابعی میخواهی؟
7- در حال حاضر در حال انجام چه کاری هستی که بجای خودش و درست و عالی انجام میشود
8- چه قدمهایی برای رسیدن به نقطه مطلوبت برداشتی؟
9- در مورد پیشرفت فعلی خودت چه حسی داری؟
مدل مربیگری CLEAR
{قرارداد/گوش دادن/کاوش/عمل/مرور}
(کمک به افراد برای دستیابی به تغییرات تحولآفرین)
برای قرارداد، افراد دوست دارند در این جلسه به چه چیزی برسند و موفقیت چگونه است و چه تعریفی از نظر آن دارند؟
گوش دادن به کوچی که به موضوعات چطور فکر میکند و چه احساسی نسبت به آن دارد؟
با سؤالات قدرتمند و کاوشگر به درک رابطه عاطفی افراد با وضعیت فعلی آنها پی ببریم
گامهای خاص و قابلاجرا را که کوچی باید برای رسیدن به هدف خود انجام دهند را شناسایی کند.
نکات کلیدی در هر جلسه که شامل بازتاب اهداف در قرارداد و پیشرفت آنهاست مرور میشود.
مدل مربیگری AOR
{فعالیتها / اهداف/ نتایج}
تشویق رویکرد آزمونوخطا برای دستیابی به فعالیتهای هدف
شناسایی فعالیتهای فعلی افراد بهعنوانمثال تماس سرد، تجزیهوتحلیل سرنخها دارای شرایط (فعالیتها)
هدفی برای افراد تعیین کنید که بهعنوانمثال (x) تعداد تماس سرد در هفته برقرار کند (اهداف)
تجزیهوتحلیل موفقیتها و شکستهای فردی (نتایج)
مدل مربیگری FUEL
{چهارچوب گفتگو / درک وضعیت فعلی/بررسی وضعیت مطلوب/طرحریزی یک برنامه موفقیت}
به افراد کمک میشود که تصویری از وضعیت مطلوب آینده خود را ایجاد کنند.
قاب گفتگو:
• با توافق بر سر فرآیند هدف، بحث و نتیجه دلخواه گفتگو را چهارچوب بندی کنید.
• جریان را درک کنید.
• با بررسی دیدگاه فرد از وضعیت فعلی برای شناسایی مسائل واقعی وضعیت موردنظر را کشف کنید.
• گزینهها برای رسیدن به مأموریت
• طرح یک برنامه موفقیت
• برای شناسایی گامهای عملی خاص که افراد باید برای رسیدن به هدف خود انجام دهند.
مدل مربیگری WOOP
{آرزو/ نتیجه/ موانع/ طرح}
یک استراتژی عملی برای برآورده کردن آرزوها
آرزو آن چیزی است که فرد امیدوار است آن را به دست آورد.
نتیجه اهداف مشخص و قابلسنجش که افراد در صورت تحقق آرزو به دست میآورند.
موانع آن چیزی است که فرد برای رسیدن به خواستههای خود باید به آن غلبه کند.
طرح نقشه راهی است برای رسیدن به آرزوها
مدل مربیگری STEPPA
شامل: موضوع/ شناسایی/ احساسات/ درک /برنامه، سرعت/ اقدام، اصلاح
موضوع: درک زمینه و موضوع موردبحث
شناسایی: هدف رسیدن به یک هدف یا نتیجه واضح
احساسات: درک کنید که آیا احساسات مرتبط، میخواهد پیشرفت بهسوی هدف را تقویت کند یا مسدود کند.
درک: تصویر بزرگتر را کاوش کنید چگونه این هدف در چارچوب وسیعتری از زندگی کوچی قرار میگیرد؟
برنامه/سرعت: مجموعهای از گامها، برای رسیدن به هدف در بازههای زمانی که بر آن استوار است
اقدام/اصلاح: تصمیمات اتخاذشده را بررسی کنید آنچه آموخته شده است را درک کنید و اینکه آیا برنامه معقول است یا خیر.
خلاصه
کوچینگ با ابزارهای خود، اعم از گوش دادن مؤثر و سؤالات قدرتمند و بازخورد خواستن است که باعث میشود کوچی به سمتوسوی اهداف خود با توجه با تواناییهای پیدا و پنهان خودش و البته تغییر نگاه او به هدف و مسیر هدف حرکت کند.
اسکول یا طوطی دریایی
غالباً به افراد با سطح هوشی پایین اطلاق میگردد و گاها در لغتنامهها آمده، خوب این یک نگاه است و شاید باور باشد. بیایید برای شما کمی از ریههای زمین یعنی جنگلها صحبت کنم و کمی از این جانور، اسکول گاهی از لانه خودش خارج میشود و شاید لانه خودش را گم کند، حالا همین اتفاق برای خوراک او هم هست او دانههای خودش را پنهان میکند که زمان موعود خودش استفاده کند اما فراموش میکند و این دانه در دل خاک رویش پیدا میکند و زیست شناسان و جانور شناسان از این موجود سپاسگزار هستند چراکه باعث ایجاد درختان در طبیعت میشوند. خوب حالا به من بگویید نظرتان در مورد این جانور ارزشمند چیست؟ آیا نظرتان با نگاه اول یکی است؟ قدرت یک کوچ شاید هزاران بار بهتر و قویتر از این مثال باشد برای تغییر نگاه یک کوچی به موضوعاتی که با آن کلنجار میرود.
نویسنده: جناب آقای احمد خلیلی از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفهای کسب و کار ویدان
فرشته لطفی
صابر بخشی
Ali Beigi
شیوا شریف بخش
نجمه محمدی
negar safari
negar safari
رعنا قدسی