نقش طلایی ارتباطات در کوچینگ
- 2 سال پیش
- مقالههای کوچها
- 8 دیدگاه
- 574
در دنیای امروز و در عصری که ما در آن زندگی میکنیم ارتباطات نقش مهم و کلیدی دارند.
تحقیقات نشان میدهد که حدود 75 درصد از اوقات روزانه ما در تماس و ارتباط با دیگران میگذرد؛ به همین دلیل کیفیت زندگی هرکس به کیفیت ارتباط او با دیگران بستگی دارد.
تنها کسانی مسیر پیشرفت و ترقی را طی میکنند که احترام، اعتبار و مقام برای خویش کسب کنند و قدرت بیان داشته باشند، خود را بهدرستی مطرح کنند و در شرایط مختلف و با افراد مختلف ارتباطی مناسب و مؤثر برقرار کنند.
12 اصل برای رسیدن به ارتباطی عالی
یکی از ابزارهای مهم و حیاتی در ارتباطات موفق، برد مضاعف است. رعایت دوازده اصل زیر ما را در دستیابی به این مهم یاری میکند:
1-احترام متقابل
2-در جستجوی زمینههای مشترک باشید
3-اهداف، نیازها و نگرانیها را مطرح کنید
4-اگر لازم است بار دیگر مسئله یا مورد اختلاف را مطرح کنید
5-نتایج قابلقبول دو طرف را کانون توجه قرار دهید
6- انعطافپذیر باشید و راهحلهای مختلف را بررسی کنید
7-ذهن خود را باز نگهدارید
8-مثبت باشید
9-در کنار هم به حلوفصل مسائل بپردازید
10-کلمه «اما» را از فرهنگ لغات خود حذف کنید
11-اگر شیوهٔ برخورد شما با مسئله ثمربخش نیست در آن تغییری به وجود آورید
12-نفس عمق بکشید
احترام یک جادهٔ دوطرفه است و بدون آن یک ارتباط موفق تحقق نمییابد.
چه کنیم تا دیگران بهخوبی ما را درک کنند؟
برای اینکه دیگران سخن ما را بهخوبی درک کنند باید سخن خود را با متانت و صراحت بیان و فکر و اندیشه خود را به شیوهای به دیگران منتقل کنیم که حامل واقعیترین و درستترین درونیات ما باشد. برای این کار باید در سیستم روحی فرد دیگر نفوذ کرده و مطالب را طوری مطرح کنیم که با سیستم حسی (سمعی، بصری، لمسی، حسابگر) و همچنین چارچوب ذهنی او مناسب و هماهنگ باشد و همسخن ما مورداحترام قرار گیرد و بدون حالت تدافعی حرفهایمان را بپذیرد و تأیید کند.
چه کنیم تا دیگران را بهخوبی درک کنیم؟
برای اینکه دیگران را بهخوبی درک کنیم باید بتوانیم اطلاعات خوبی را از آنها کسب کنیم و این امر منوط به توانایی ما در دقیق گوش کردن، همدلی، طرح سؤالات مفید و سودمند و احترام متقابل است.
ارتباط با سیستم حسی آن فرد و سر درآوردن از نیازها و علایقش به ما کمک میکند که اطلاعات را به نحوی دریافت کنیم که به سهولت قابلفهم و هضم باشد.
دو عمل اصلی ارتباط یعنی درک کردن و درک شدن بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند.
شما باید گوش کنید! گوش کنید! گوش کنید!
برای به دست آوردن اطلاعات خوب و سودمند تنها شنیدن سخنان دیگران کافی نیست؛ آنچه بهحساب میاید کیفیت گوش کردن مؤثر است. گوش کردن را هرگز نباید با نیمهٔ دیگر صحبت کردن تلقی کرد باید بهغیراز گوش از قلب و چشم خود نیز مدد بگیرید و بهاصطلاح به سخنان گوینده گوش دل بسپارید. وقتی شما واقعاً گوش میکنید ضربان نبضتان شدیدتر میشود و دمای بدنتان افزایش میابد. تحقیقات نشان میدهد که نیروی موردنیاز برای دقیق شنیدن تقریباً برابر انرژی موردنیاز برای حفر یک گودال است. خوب گوش کردن کار دشواری است به همین دلیل اغلب از پرداختن آن شانه خالی میکنند.
چرا خوب گوش نمیکنیم؟
دلایل زیادی برای خوب گوش نکردن وجود دارد که به برخی از آنها در زیر اشاره میکنیم.
فکر میکنیم که خودمان مطالب بهتری برای گفتن داریم.
تصور میکنیم که آنچه را گفته خواهد شد از قبل میدانیم.
گوینده یا پیامش را دوست نداریم.
فقط به آنچه توجهمان را جلب میکند گوش میسپاریم.
در نتیجهگیری کردن مطالب، شدت به خرج میدهیم.
حواسمان را جمع نمیکنیم.
ترجیح میدهیم خودمان حرف بزنیم.
چطور میتوانیم ارتباط خوبی با کسی برقرار کنیم؟
برای این کار چهار مرحله وجود دارد:
مرحلهٔ اول: پرسشهای باز و بسته بیان کنیم. پرسشهای بسته فقط برای یافتن حقایق و پرحرفی افراد مفید است و پرسشهای باز برای آگاه شدن از کل قضایا است.
نمونه سؤالات بسته مانند: جانور موردعلاقهٔ شما چیست؟
آیا کار خود را دوست دارید؟
از چه کتابی خوشتان میاید؟
نمونه سؤالات باز مانند: در مورد حیوان موردعلاقهات حرف بزن.
چرا کارت را دوست نداری؟
موضوع کتابی که دوست داری چیست؟
مرحله دوم: تأیید – وقتی کسی مشغول صحبت کردن است با تکان دادن سر، تماس چشمی، حالات چهره و ذکر کلمات کوتاه به او نشان دهید که با دقت به سخنانش گوش میدهید.
مرحله سوم: احساسات – بهطور خلاصه به گوینده بگویید این کار برای او فرصتی فراهم میکند که هرگونه سو تفاهم و نقطه ابهام را از بین ببرد و به شما کمک میکند حرفهای بیشتری از گوینده بیرون بکشید.
مرحله چهارم: سکوت – بعدازآنکه مطالب را بهدقت گوش کردیم با متانت و شکیبایی چند لحظه مکث کنیم و به گوینده مجال دهید در مورد برداشت شما از سخنانش بیندیشد و جواب مناسبی تهیه کند.
با رعایت موارد فوق میتوانید نقطهنظرهای خود را بر مبنای درک نظرهای گوینده ارائه کنید.
نتیجهگیری
برای اینکه بتوانیم به یک کوچ موفق و حرفهای تبدیل شویم باید بر روی نحوه صحیح ارتباطات خود کار کنیم و به مهم بودن ارتباطات در نقش کوچ و کوچی پی ببریم. یک کوچ موفق باید بتواند شنوندهٔ خوبی باشد، سؤالکنندهٔ خوبی باشد، درک خوبی داشته باشد، هنر سخنوری داشته باشد، ابراز وجود کند و عزتنفس بالایی داشته باشد.
رعایت کردن این موارد میتواند از شما کوچ موفق و حرفهای بسازد.
نویسنده: جناب آقای محمود مروستی از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفهای کسبوکار ویدان