اتیکت پوشش حرفه‌ای یک کوچ

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 6 دیدگاه
  • 1367
اتیکت پوشش حرفه‌ای یک کوچ

یکی از عوامل مهم در میزان تأثیرگذاری یک کوچ داشتن اتیکت پوشش مناسب است،
به‌طوری‌که افراد با انتخاب لباس مناسب ناخودآگاه حرفه‌ای‌تر به نظر رسیده و از سوی مخاطبین جدی گرفته می‌شوند.
در این مقاله قصد داریم به نوع پوشش مناسب و حرفه‌ای بپردازیم.
شاید برای شما هم پیش آمده است که به جلسه کاری دعوت شده‌اید و دغدغهٔ پوشش لباس شما را نگران کرده باشد.
مرتب بودن و آراستگی ظاهر یکی از پارامترهای مهم در اتیکت لباس پوشیدن به شمار می‌آید که در عین سادگی می‌توان شیک و مرتب بود.
حضور در یک جلسه کاری می‌تواند استرس‌زا باشد، این نگرانی و استرس زمانی که نمی‌دانیم چه نوع پوشش و استایلی برایمان مناسب است به‌مراتب بیشتر می‌شود.
باید بتوانیم لباسی انتخاب کنیم که در عین رسمی بودن شیک هم باشد.
ابتدا باید بدانیم که لباس رسمی مناسب برای محیط کار و یا جلسات با لباس روزمره و یا یک
دور همی بیرون از خانه کاملاً باید متفاوت باشد.
ما چه در جلسه کاری باشیم، یا در سمینار باشیم و یا در جلسات مذاکره باشیم در همان ثانیه‌های اول توسط مخاطب مورد قضاوت قرار می‌گیریم.
نحوهٔ لباس پوشیدن ما، می‌تواند اولین تأثیر را بر روی مخاطبمان بگذارد.
اگر ما ظاهری زیبا و آراسته داشته باشیم می‌توانیم با اعتمادبه‌نفس بیشتری در جلسات کاری حضور پیدا کنیم.
 پس هنگامی‌که وارد یک جلسهٔ کاری می‌شویم سبک و استایل لباس پوشیدن می‌تواند ما را چند گام به موفقیت نزدیک کند.
با داشتن پوشش و استایل مناسب نشان می‌دهیم که ارزش جلسات کاری را به‌خوبی می‌شناسیم.
انتخاب لباس مناسب می‌تواند موقعیت شغلی ما را به‌خوبی نشان دهد.
تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
این شعر شیخ اجل "سعدی " را از کودکی بارها و بارها شنیده‌ایم و به‌کاربرده‌ایم، اما آنچه به آن می‌خواهیم بپردازیم این است گر چه که لباس آدمی مایهٔ افزایش شأن و منزلت او نمی‌شود، اما گاه می‌تواند از اعتبار و وجاهت او کم کند.
حال می‌خواهیم بدانیم چه پوششی مناسب جلسات حرفه‌ای کوچینگ و یا جلسات رسمی است.

 

پوشش آقایان در جلسات رسمی
پوشش رسمی آقایان کت‌وشلوار است
 اما هر کت‌وشلواری رسمی محسوب نمی‌شود.
کت‌وشلوار آقایان باید این ویژگی‌ها را دارا باشد تا رسمی به‌حساب بیاید:
رنگ کت‌وشلوار رسمی سرمه‌ای و پس از آن مشکی است و پس از آن رنگ‌های نوک‌مدادی و طوسی
کت‌هایی که ساده‌تر هستند و رنگ‌های تیره‌ای دارند برای جلسات رسمی مناسب‌تر هستند.
این کت‌ها اغلب به‌صورت تک دگمه یا دو دگمه هستند و چاک پشتش به‌صورت تک چاک یا دو چاک است.
کت‌هایی که دو چاک هستند معمولاً خوش‌فرم تر و به‌روزتر هستند.
آقایان به این نکته توجه داشته باشند که در زمان نشستن، هر دو دگمه کت را باز بگذارند.
در زمان راه رفتن و یا ایستادن دگمه کت باید بسته باشد.

نکته مهم
اگر کت دو دگمه دارد فقط دگمه بالایی بسته می‌شود و دگمه پایینی باز می‌ماند.
از کت‌های سه دگمه هرگز در جلسات رسمی استفاده نشود. اولویت کت‌های دو دگمه بهتر است.
جیب‌های کت صرفاً جهت تزیین است در جیب‌های کنار هیچ چیزی نگذارید اغلب در این جیب‌ها دوخته شده است اصلاً باز نکنید
در جیب‌های بغل کت چیزی نگذارید که در هنگام بستن دگمه کت برجستگی آن نمایان می‌شود
 از کت تکی برای مراسم رسمی استفاده نکنید زیرا تک کت پوشش رسمی نیست
درصورتی‌که تمایل به استفاده از کت‌وشلوارهای طرح‌دار  دارید خط‌های آ ن باید بسیار نازک باشد تا جلب‌توجه نکند
 از کت‌وشلوار با طرح‌های چهارخانه خودداری کنید.
زیر کت، پیراهن سفید یا آبی آسمانی بسیار کمرنگ و ساده بپوشید.
 درصورتی‌که کت‌وشلوار خط‌دار است پیراهن را حتماً ساده انتخاب کنید. اگر کت‌وشلوارتان مشکی است ترجیحاً از رنگ سفید برای پیراهن استفاده شود.
پیراهن آستین‌بلند ترجیحاً با دگمه سردست استفاده شود تا شکوه و نظم شما را به دیگران نمایان کند.
هرگز زیر کت‌شلوار خصوصاً رسمی از پیراهن آستین‌کوتاه استفاده نشود.
هرگز از پیراهن چهارخانه استفاده نشود.
شلوار شما باید فاقد هرگونه چین و پیلی باشد.
جوراب فقط مشکی استفاده شود، بقیه رنگ‌ها اصلاً مناسب نیست.
کفش هم باید مشکی باشد بهتر است از کفش بنددار ساده استفاده شود کفش مردانه رسمی دارای دو تا سه سانتی‌متر پاشنه است.
از پوشیدن کفش‌های لژ بزرگ پرهیز کنید.
کمربندی که استفاده می‌کنید حتماً باید چرمی، و ساده باشد با سگکی که جلب‌توجه نکند.
رنگ کفش باید با رنگ کمربند ست شود اگر رنگ کفش را مشکی انتخاب کرده‌ایم کمربند هم باید به رنگ مشکی باشد.
اگر از کراوات استفاده می‌کنید با لباس رسمی از رنگ‌های شاد استفاده کنید. در مورد کراوات می‌توانید مطابق با سلیقه شخصی خودتان هم تصمیم بگیرید.
در جلسات رسمی کارت ویزیت و روان‌نویس یا خودنویس همراه داشته باشید.
در جلسات رسمی با روان‌نویس و یا خودنویس یادداشت و یا امضاء کنید و از خودکار معمولی استفاده نکنید.
ساعت شما قدرت شما و جایگاه اجتماعی شما را نشان می‌دهد و صرفاً" برای نشان دادن زمان نیست.
ساعتی استفاده کنید که بند آن فلزی باشد یادتان باشد رنگ بند ساعت با دگمه سرآستین ست باشد. پس ساعت شیک و روان‌نویس و خودنویس شیک را انتخاب کنید.
اگر هم خواستید از بندهای چرم استفاده کنید از چرم اصل رو انتخاب کنید.
از عطر و اودکلن در جلساتتان استفاده کنید
 از عطرهای برند استفاده کنید و سعی کنید فقط از یک برند خاص و یک عطر استفاده کنید تا به آن شناخته شوید.

 

 اتیکت پوشش حرفه‌ای خانم‌ها
به‌جز سازمان‌ها و ارگان‌هایی که لباس رسمی مخصوص به خود را دارند در بقیه محیط‌های کاری دست خانم‌ها برای انتخاب لباس تا حد زیادی باز است، و اینجاست که می‌توانید با پوشش مناسب، سبک و استایل مخصوص به خود را به نمایش بگذارید.
مانتو مناسب استایل تان بپوشید
برای انتخاب مانتو باید به جنس‌هایی فکر کنید که سختگیری و خوش‌سلیقگی شما را در انتخاب لباس نشان دهد.
فرم مانتو نیز بسیار مهم است، برای جلسات و مصاحبه‌ها مانتو کتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد و بهتر است از رنگ‌های خنثی یا سنگین استفاده شود.
سورمه‌ای، مشکی، طوسی، زرشکی و آبی؛
مانتو یا کتی که به تن می‌کنید نباید طرح دار باشد.
 لباس‌های ساده و خوش‌دوخت می‌تواند استایل شما را زیباتر کند و خوش استایل به نظر برسید.
شلوار رسمی بپوشید.
برای تهیه شلوار مناسب برای جلسات و مراسم رسمی نگاه ویژه‌ای داشته باشید. جنس پارچه و نوع دوخت آن مهم است.
نوع برش و دوخت آن باید به‌خوبی رسمی بودن شلوار را نشان دهد.
اگر اهل پوشیدن شلوار جین هستید، باید بدانید که این نوع شلوار به‌هیچ‌وجه مناسب حضور در یک جلسهٔ کاری نیست، این نوع شلوار معمولاً برای ست‌های اسپرت مناسب است.
شلوار جنس کرپ و کتان با دوخت و برش مناسب برای جلسات رسمی بهترین گزینه است.
از پوشیدن شلوارهای تنگ و یا اسلش اجتناب کنید.
اگر قد بلندی ندارید از پوشیدن شلوار دم پا خودداری کنید قد شلوار باید متناسب با فرم اندامتان باشد.

 

شال یا روسری؟
 برای انتخاب شال یا روسری برای شرکت در جلسات کاری و شرکت در مصاحبه‌ها نکاتی وجود دارد که بسیار مهم است.
شال استفاده کنیم یا روسری؟
 اینکه شال استفاده کنیم یا روسری بستگی به نوع جلسات و پوشش ما متفاوت است
اگر جلسه کاملاً رسمی است و یا اجراکننده سمینار و همایش هستیم، برای پوشش رسمی در اینجا روسری مناسب‌ترین گزینه است.
شال به خاطر یک سری موارد ممکن است محدودیت‌هایی برای ما به وجود آورد
 سر خوردن شال و یا باز شدن شال که ممکن است تمرکز ما و مخاطب ما را به هم بریزد.

 جنس روسری
دور نخی را خط بکشید اگر شال استفاده می‌کنید یا روسری باید بدانید جنس نخی برای ست‌های اسپرت مناسب‌تر است نه جلسات رسمی.
برای مجالس رسمی و حرفه‌ای روسری ابریشمی انتخاب بسیار مناسبی است.
جنس حریر به دلیل لیز و سر بودن انتخاب هوشمندانه‌ای برای یک جلسهٔ حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.
کفش مناسب رسمی و حرفه‌ای خانم‌ها
 کفشی که انتخاب می‌کنیم باید در عین شیک بودن، راحتی هم داشته باشد. اما این به این معنی نیست که هر کفشی مناسب استایل ما باشد.

کفش مناسب برای مجالس رسمی و حرفه‌ای کفش پاشنه‌دار است.
کفش‌هایی با پاشنه‌های سه, پنج الی هفت سانتی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آیند.
کفش پاشنه‌دار استایل شما را شیک نشان می‌دهد.
در ضمن دقت کنید که در هنگام راه رفتن سروصدا نداشته باشد و شما را در هنگام کار آزار ندهد.

 

بایدها و نبایدهای پوشش رسمی خانم‌ها
 حرفه‌ای به نظر برسید.
در پوشش رسمی لباسی به تن کنید که به‌خوبی اندازه‌تان است.
 نه خیلی تنگ لباس بپوشید و نه گشاد
خانم‌هایی که وزن بالا دارند از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان خودداری کنند.
از پوشیدن لباس‌های براق و همچنین لباس‌هایی که طرح و نقش شلوغی دارند خودداری کنید
از لباس‌های اتوکشیده و تمیز استفاده کنید.
لباس‌های چروک و بدون اتو مناسب پوشش شما نیست.
کفش‌هایی که پاشنه‌های بسیار بلندی دارند و تعادل شما را به هم می‌زنند، گزینه مناسبی نیست.
جوراب باید تیره باشد یا رنگ پوست.
اگر از کفش مشکی استفاده می‌کنید بهتر است جوراب هم مشکی باشد.
 کفش‌ها همیشه واکس‌خورده و تمیز باشند.
 بهتر است از کفش روشن و جوراب روشن استفاده نشود.
 به‌هیچ‌وجه از جوراب‌هایی که مچی هستند نباید استفاده کنید.
خیلی کم و رسمی آرایش کنید، از آرایش‌های غلیظ و زننده پرهیز کنید.
توصیه می‌شود از کفش‌های جلوباز یا صندل استفاده نشود.
 

استفاده از طلا و زینت‌آلات
استفاده از یک یا دو انگشتری توصیه می‌شود. استفاده از ساعت به‌شدت توصیه می‌شود.
 بهتر است بند ساعت با رنگ انگشتری ست شود تا اوج سلیقه شما نمایان گردد.
 النگو و یا هر چیزی که سروصدا ایجاد می‌کند، نباید استفاده شود این امر باعث می‌شود ناخودآگاه حواس مخاطب پرت شود.
اگر النگو در دست دارید بهتر است دیده نشود، استفاده از زیورآلات زیاد اصلاً حرفه‌ای نیست.

نویسنده: سرکار خانم زهرا دهقان از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان


 

نظرات کاربران
ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید