تفاوت کوچ و منتور در چیست؟
- 2 سال پیش
- کوچ
- 8 دیدگاه
- 1172
واژه های کوچ و منتور از ابتدای راه اندازی استارت آپ ها بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت، و امروزه در تجارت این واژه ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و معمولاً به جای یکدیگر استفاده می شوند.
از آنجایی که بسیاری از افراد تفاوت بین این دو کلمه را نمی دانند، در برخی از سازمان ها از منتور انتظار می رود که مسئولیت های کوچینگ را بر عهده بگیرد، اما دو کلمه کوچ و منتور بسیار متفاوت هستند.
در زیر تفاوت کوچ و منتور را به شما خواهیم گفت، تا بدانید هر یک از این دو شخصیت، مسئولیت چه دستاوردهایی برای کسب و کار شما به همراه خواهند داشت.
منتور کیست؟
منتور شخصی است که دانش، تجربه و توصیه های خود را به افراد کم تجربه ارائه می دهد. منتور از تجربیات و مهارت های خود استفاده می کند تا سعی کند کارکنان خود را در مسیر درست راهنمایی کند.
منتور به کارمندان جدید خود کمک می کند تا اعتماد به نفس پیدا کنند، مهارت های فردی خود را بهبود بخشند و فرصت هایی برای رشد حرفه ای پیدا کنند.
کمک های ذکر شده در بالا بر اساس تجربه شخصی و آموزش مربی است که باعث افزایش اعتماد کارکنان او می شود.
به عبارت دیگر، منتور شخصی است که دارای مهارت است و مهارت در راس را به شاگرد خود منتقل می کند.
وظایف منتور چیست؟
یکی از تفاوت کوچ و منتور این هست که ، منتور کسب و کار از کارکنان خود با توجه به دانش، پیشرفت حرفه ای و توسعه مهارت های بین فردی و متقابل حمایت و پشتیبانی می کند و به ویژه به کارکنان خود کمک می کند تا فرصت ها و انتخاب های حرفه ای خود را کشف کنند.
اهداف توسعه را تعیین کنید، ارتباطات جدید ایجاد کنید و منابع را به خوبی شناسایی کنید. به این ترتیب مربی به عنوان یک الگو و مشاور حرفه ای برای کارکنان خود عمل می کند.
نقش منتور در طول زمان بر اساس نیازهای متغیر کارکنانش توسعه می یابد. در بیشتر موارد، رفتار مربیگری کارکنان آن غیررسمی است، اما نباید اینطور باشد، گاهی اوقات می تواند رسمی تر باشد.
در روابط رسمی منتورینگ، مربیان از روش های از پیش تعریف شده و ساختار یافته برای تنظیم و تنظیم انتظارات واقع بینانه، دستیابی و افزایش منافع متقابل و بهبود کیفیت کارکنان خود پیروی می کنند.
یک منتور خوب کسی است که همیشه مایل است مهارت ها و دانش خود را با کارمندان جوان خود به اشتراک بگذارد و از آنجایی که مربیان با چالش هایی مشابه با کارمندان تازه کار مواجه هستند، می توانند با همدلی بیشتری به نیازهای کارمندان بپردازند.
مربیان دارای نگرش مثبت و تمایل به مقابله با مشکلات به منظور الهام بخشیدن و ایجاد اعتماد و اطمینان در عملکرد خود هستند.
ویژگی های فوق باعث می شود منتورها راحت تر با کارمندان جوان تر در مورد مسائل حرفه ای تر صحبت کنند.
از دیدگاه کسب و کار، منتور به کارکنان کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را ایجاد کنند، مهارت های خود را توسعه دهند و اعتماد آنها را افزایش دهند و کارکنان با اعتماد به نفس و رضایت بالا می توانند به پیشرفت سازمان کمک کنند.
به همین دلیل است که امروزه کسب و کارها بر شناسایی برنامه های راهنمایی درست و استراتژیک متمرکز شده اند.
وظایفی که منتور انجام می دهد با توجه به نیازهای فرد متفاوت است، اما به طور کلی وظایف مربی شامل موارد زیر است:
گوش دادن
- باعث می شود که فرد از امنیت خود خارج شود.
- دانش و تجربه زندگی را با کارمندان به اشتراک می گذارد.
- یک محیط یادگیری امن برای ریسکپذیری ایجاد میکند.
صادق و منتقد
- با علاقه به سوالات و نگرانی ها پاسخ می دهد.
- برای رشد فرهنگ سازمانی تلاش می کند.
- منابع را شناسایی می کند.
- به توسعه مهارت های مدیریت و رهبری کمک می کند.
- نکات کلیدی برای مصاحبه را نشان می دهد.
- ممکن است شخص را به سایر افراد واجد شرایط هدایت کند.
ویژگی های منتورینگ چیست؟
مشاوره، دانش و منابع منتورینگ برای به اشتراک گذاشتن با کارکنان به اهداف رابطه منتورینگ بستگی دارد.
منتورینگ ممکن است اطلاعاتی در مورد مسیر شغلی خود ارائه دهد یا ممکن است به دنبال حمایت عاطفی، انگیزه و الگوی بیشتر باشد.
نقش منتورینگ بسته به نیاز کارکنان متفاوت است.برخی از روابط منتورینگ بر اساس برنامه های از پیش تعریف شده و منظمی است که انتظارات و دستورالعمل های خاصی دارند، اما گاهی اوقات غیر رسمی هستند.
مفهوم منتورینگ ساده است، اما اجرای موفقیت آمیز منتورینگ اینطور نیست.
برخی از ویژگی های منتورینگ در زیر ذکر شده است.
- توانایی و تمایل به به آنچه گفته می شود و نحوه بیان آن گوش دهید
- ایجاد اعتماد و احترام متقابل
- فرد را ارزیابی کنید
- حریم خصوصی
- کمک به مردم برای یافتن راه خود، نه نشان دادن راه به آنها.
- و موارد دیگر .... از مهمترین ویژگی های یک مربی خوب هستند.
مزایای منتورینگ چیست؟
برخی از مهم ترین مزایای منتورینگ، در زیر برای شما عزیزان ذکر شده است که به توضیح هر یک می پردازیم.
جایگاه شغلی:
سازمانها و شرکتهایی که در ابتدا برنامههای راهنمایی را برای تازه واردان ارائه میکنند، میتوانند اطمینان حاصل کنند که افراد جدید در اسرع وقت ارزشهای شرکت و سازمان را یاد میگیرند و میتوانند در همین راستا گام بردارند.
به عبارت دیگر، اگر به منتورینگ به صورت غیررسمی نگاه کنیم، اگر یک فریلنسر باشیم و شخصاً برای ارتقای دانش خود در یک زمینه خاص از یک منتور کمک بگیریم، می توانیم از حرفه ای بودن خود مطمئن شویم.
ما عقب نمی مانیم و متوجه می شویم که کارها در شرکت ها چگونه انجام می شود.
آیا یادگیری در منتورینگ یک طرفه است؟
باید بگویم نه، زیرا منتورینگ اساساً یک خیابان دوطرفه است که در آن منتور اطلاعات بیشتری به دست می آورد، اما منتور همچنین دائماً با چالش های جدید، فرصت های جدید و افراد مختلف روبرو است.
مشکلات ذکر شده در بالا نیز باعث می شود که منتور اطلاعاتی را در حین منتورینگ دریافت کند.
امروزه دنیای تجارت فضایی برای مشاوره و ارتباطات است و هر چه این ارتباطات سالم، بیشتر و قوی تر باشد، می توانیم موفقیت مستمر خود را تضمین کنیم.
یک منتورخوب چه ویژگی هایی دارد؟
وقتی میخواهیم یک منتور خوب انتخاب کنیم، میتوانیم بخش مهمی از فرآیند انتخاب را با در نظر گرفتن نکاتی که مربوط به وظایف کلیدی مربی است طی کنیم، اما در عین حال باید یک سری ویژگیهای دیگر هم داشته باشیم.
و ویژگی ها در نهایت برای رسیدن به نتیجه مطلوب که این ویژگی ها شامل موارد زیر است:
• راهنمایی قوی
• نگاهی عمیق به بازار
• اهل شعار دادن نبودن
• یک الگو مناسب
کوچ کیست؟
کوچ بر مهارت های خاص و اهداف توسعه یافته تمرکز می کند. او این کار را با تقسیم این مهارت ها و اهداف به وظایف و وظایف خاصی در یک دوره زمانی انجام می دهد، که به نوبه خود با برجسته کردن چشم اندازهای توسعه تجارت، به رشد کسب و کار کمک می کند.
شناسایی و اولویت بندی اهداف برای اکثر مشاغل، بسیار مهم است. کوچ با کمک به کسب و کارها در اولویت بندی اهداف خود بر اساس اهمیت آنها، با این مسائل مقابله می کند.
مربیان به دنبال روشی رسمی تری برای حل مشکلات و مدیریت جنبه های خاص کسب و کار هستند.
وظایف کوچ چیست؟
یک کوچ خوب روی تعیین اهداف، اولویت بندی آنها و انتخاب راه درست برای رسیدن به آنها تمرکز می کند. به این ترتیب، کوچینگ به کسب و کارها کمک می کند تا پاسخگوتر، متمرکزتر و رقابتی تر باشند.
همچنین جنبه های مختلف یک کسب و کار موفق و کارآمد را پوشش می دهد.
اهداف فروش، استراتژی های بازاریابی، مهارت های ارتباطی، تیم سازی، رهبری و موارد دیگر را پوشش می دهد.
به این ترتیب آنها برنامه را تعریف می کنند، اهداف را تعیین می کنند و مراحل لازم برای دستیابی به نتایج مطلوب را مشخص می کنند.
مربی کسب و کار وضعیت موجود را به چالش می کشد و کسب و کار را وادار می کند تا نگاه دقیق تری به رویکردها، روش ها و راه حل های خود بیندازد.
به این ترتیب، آنها دیدگاههای جدیدی را در مورد استراتژیها و اهداف کسبوکار ترسیم میکنند و به جای طرح سؤالات ساده در مورد نحوه انجام و مدیریت کارها، سازمان را وادار میکنند تا استراتژیهای رشد مناسبی را اتخاذ کند.
یک کوچ می تواند با هدایت کسب و کارتان در مسیر درست به موفقیت شما کمک کند.
اکثر شرکت ها چشم اندازی برای اهداف مورد انتظار ندارند و در مراحلی که منجر به موفقیت آنها می شود اشتباه می کنند، اما یک حرکت شفافیت لازم برای رسیدن به این چشم انداز را فراهم می کند.
آنها ایده های موجود را زیر سوال می برند و سود را به کار برمی گردانند.
کوچینگ چیست؟
کوچینگ در سازمان و یا کسب وکار یک فرآیند تعاملی است که در آن یک کوچ که می تواند یک مدیر یا کارمند باشد، برای بهبود عملکرد مدیر یا کارمندان و برای دستیابی به اهداف شخص موردنظر کار می کند.
تفاوت بین کوچ ومنتور چیست؟
اولین تفاوت این است که در برخی موارد منتورینگ نیاز به دانش و تجربه دارد، اما کوچینگ به دانش خاصی در آن زمینه نیاز ندارد.
تفاوت دوم بین منتور و کوچ این است که منتورینگ یک رابطه بلندمدت مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل است، اما کوچینگ یک رابطه کوتاه مدت است.
سومین تفاوت این دو کلمه این است که منتورینگ کارکرد رشدی دارد، اما کوچینگ کارکرد اجرایی دارد.
چهارمین تفاوت بین این دو این است که منتور نیاز به طراحی دارد، اما مربیگری یا کوچ نه.
پنجمین تفاوت بین این دو این است که منتورینگ بر ایجاد روابط غیررسمی بین مربی و کارمند تازه کار متمرکز است، در حالی که کوچینگ رویکردی ساختارمند و رسمی دارد.
ششمین تفاوت این دو این است که اولویت منتور کمک به توسعه مهارت های کارمند در فعالیت های فعلی و آینده است، اما اولویت کوچ بهبود عملکرد فعلی و تأثیرگذاری بر عملکرد فعلی است.
هفتمین تفاوت این است که کوچینگ به عنوان یک شغل در دنیا پذیرفته شده است، اما منتورینگ هم رسمی و هم غیررسمی است.
چه زمانی از کوچینگ استفاده می شود؟
• زمانی که یک شرکت می خواهد آمادگی کارکنان خود را در زمینه خاصی توسعه دهد.
• زمانی که یک شرکت یا سازمان، کارکنان با استعدادی دارد که از آنها انتظار نمی رود.
• زمانی که یک سیستم جدید باید وارد شرکت شود.
• زمانی که گروه کوچکی از کارمندان شرکت، نیاز به بهبود شایستگی خود در زمینه خاصی دارند.
چه زمانی از منتورینگ استفاده می شود؟
• زمانی که یک سازمان یا شرکت به دنبال توسعه رهبران و استعدادهای خود به عنوان بخشی از برنامه ریزی جانشین پروری است.
• زمانی که یک سازمان در تلاش است تا کارکنان متنوع خود را توسعه دهد، تا موانع موفقیت را برطرف کند.
• زمانی که یک شرکت یا سازمان به دنبال توسعه بیشتر کارکنان خود، به منظور کسب شایستگی ها یا مهارت های خاص است.
• زمانی که یک شرکت قصد دارد تجربه و دانش داخلی خود را بر روی کارمندان جدید و نسل های آینده بنا کند.
نکات مهم در منتورینگ و مربیگری یا کوچینگ چیست؟
افرادی که رهبری را بر عهده می گیرند، باید شایستگی های مهمی داشته باشند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
اولین مورد تخصص در این کار است. این تخصص برای مربیان در حرفه خود و برای مربیان، خود تخصص مربیگری مطلوب است.
اما هم در کوچینگ کسب وکار و هم در منتورینگ، قدرت پرسشگری و حمایت در طول مسیر دو مهارت مهمی است که افراد باید از آن آگاه باشند.
اگر فردی نیاز به رشد مداوم داشته باشد، نه تنها پاسخ های آماده به او کمک می کند، بلکه اعتیاد مضری نیز ایجاد می کند.
مهمترین هنر کوچینگ و منتورینگ باید سوال پرسیدن و حمایت از مشتری در راه یافتن پاسخ باشد.
در نتیجه بهتر است کوچ و منتور، خود را در جایگاه دانای کل قرار ندهند و صرفاً غذای آماده تهیه نکنند، بلکه به فرد کمک کنند تا در این مسیر توانایی های خود را افزایش دهد.
موضوع بسیار مهمی که منتور و کوچ باید به آن بپردازند، حضور عادلانه در جلسات و ارائه بازخورد صادقانه است.
در واقع، گفتگوی صادقانه گاهی اوقات می تواند دردناک باشد، اما هنر مربیگری و منتورینگ باید همیشه صادقانه، حمایت کننده باشد و بیشترین تأثیر مثبت را روی مشتریان شما بگذارد.
عرفان حسن پور
فریبا رحیمیان زاده
مریم شیری
لیلا عبدالهی فر
لیلا عبدالهی فر
لیلا عبدالهی فر
لیلا عبدالهی فر
سید علی میرکمالی
محمدرسول سمیعی
ماتیا البرزی
کریم ماندگار
کریم ماندگار
فاطمه عزیزی
زری افشار