نکات حیاتی برای راه اندازی کسب و کار

نکات حیاتی برای راه اندازی کسب و کار

نکات حیاتی برای راه اندازی و رشد کسب و کار

کسب وکار و بیزینس

مقدمه :

کارآفرینی ایده ای است که برای بسیاری جذاب است ، اما فهمیدن چگونگی راه اندازی یک کسب و کار گاهی اوقات میتواند آنقدر طاقت فرسا باشد که مردم را دچار ترس کند.

در این راه چالشهایی وجود خواهد داشت اما زمانیکه شروع کنید و رو به جلو پیش بروید ، از اشتباهات خود درس بگیرید و به صورت منظم استمرار داشته باشید ، خواهید دید که این مسیر بسیار سرگرم کننده و جذاب می باشد.

 کار آفرینان نوپا ، با قدرت ذهن و تفکر خود برنده میشوند ؛ به این جمله خوب فکر کنید...

این مقاله در 8 گام به شما دیدگاه و تفکر جدیدی هدیه میدهد، در ادامه با ما همراه باشید.

 

گام اول : آمادگی برای راه اندازی کسب و کار

راه اندازی کسب و کار میتواند یک ماجراجویی شگفت انگیز باشد و حتی میتواند امنیت بیشتری نسبت به کار روزانه معمولی به شما بدهد . رئیس خود بودن حس شیرینی به انسان میدهد اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که آیا آمادگی لازم را دارید ؟

این بسیار آسان است که احساس کنید آمادگی انجام این کار را دارید ، همانطور که این حس که هنوز آمادگی ندارید بسیار آسان است ، اما باید به شدت با خود صادق باشید.

  • آیا از لحاظ ذهنی و فکری آمادگی راه اندازی کسب و کار را دارید ؟
  • آیا مهارتهای لازم برای شروع کسب و کار را دارید و آگاه هستید که برای شروع چه مهارتهایی لازم و ضروری است ؟
  • آیا خود را برای مسیر پر فراز و نشیب موفقیت ، متعهد میدانید ؟

پاسخ صادقانه و واقعی به این سوالات بسیار حائز اهمیت است. باید دقت داشته باشید که قصد این نیست که نا امید شوید ، بلکه با آگاهی از این موضوع میتوانید بهتر و سریعتر رشد کنید.

 

گام دوم : داشتن هدف و چشم انداز شفاف

چشم انداز کسب و کار تصویر بزرگی است از آینده آن ، که نشان میدهد شرکت یا سازمان به کدام سمت حرکت میکند. همچنین چشم انداز باعث ایجاد امید و انگیزه در تیم و به دنبال آن باعث حرکت و شور و نشاط در کسب و کار میشود.

اهداف پله هایی هستند برای رسیدن به آن چشم انداز مشخص و شفاف ؛ کسب و کار بدون اهداف روشن و دقیق راکد میشود و مسیر خود را گم کرده و در نتیجه محکوم به شکست است.

داشتن اهداف به فعالیتهای روزمره معنا و مفهوم میدهد و همینطور جهت را مشخص میکند. اهداف باید شفاف و دقیق ، قابل اندازه گیری و مکتوب شده باشند.

گام سوم : خلق ارزش برای مخاطب

درست است که محتوای خدمات و محصولاتتان بسیار حائز اهمیت است ، اما باید به این موضوع دقت کنید که این محتوا باید برای مخاطب ارزش آفرین باشد.

با توجه به این تعریف دقت کنید که کسب و کار باید فراتر از فروش محصول یا خدمات عمل کند ، این امر باعث افزایش اعتبار کسب و کار شده و همینطور باعث میشود هم خریدار و هم ارائه دهنده از بیشترین سود ممکن برخوردار شوند.

تمرکز خود را از تعریف و صحبت کردن درباره خود بردارید و در عوض بر خواسته ها و نیازهای مخاطبین خودتان تمرکز کنید و کاری کنید که مشتریان از ویژگیهای شما صحبت کنند.

 

 

گام چهارم : داشتن استراتژی مناسب

استراتژی یعنی اقداماتی که کسب و کارها طبق برنامه مشخص ، در یک مسیر واحد انجام میدهند تا به یک یا چند هدف مشخص برسند. استراتژی تمام فعالیت ها ، اجزا و منابع کسب و کار را باهم همسو میکند .

برنامه ریزی استراتژیک کلید نگاه به آینده و ایجاد مسیر برای موفقیت کسب و کار است. نکته کلیدی اینجاست که به جای انجام هر کاری ، کاری را انجام دهید که بهترین نتیجه را دارد. سخت کار کردن راه چاره نیست.

 

گام پنجم : ایده خود را به چالش بکشید

بیشتر توصیه های تجاری به شما میگویند که به دنبال علایق خود بروید اما دوعنصر مهم دیگر را فراموش میکنند ، اینکه :

  • آیا ایده شما قابلیت رشد و سودآوری در طولانی مدت را دارد ؟
  • و آیا شما مهارت کافی در آن زمینه دارید یا برای بدست آوردن مهارت کافی فاصله بسیاری وجود دارد ؟

باید دقت داشته باشید که سرمایه گذاری روی ایده مد نظرتان ارزش داشته باشد چون قرار است تمرکز ، انرژی ، زمان و پولتان را در مسیر آن سرمایه گذاری کنید. بررسی کنید که چه میزان بازگشت سرمایه برای شما خواهد داشت و چه میزان میتواند در بازار هدفتان نفوذ کرده و تاثیرگذار باشد.

 

گام ششم : رقبا و بازار خود را بشناسید

این موضوع بسیار مهم است که اگر رقبای خود را به خوبی نشناسید و ندانید که به چه صورت فعالیت میکنند و خدمات و محصولاتشان را ارائه میدهند ، نمیتوانید برای خود تمایز ایجاد کنید و مسیر را برای خود شفاف کنید.

همینطور شناخت بازار هدف و مخاطبین خود باعث میشود تا از دردها و نیازها ، اهداف و آرزوهایشان آگاه شوید و بدانید واقعا دنبال چه چیز هستند و شما باید چه خدمات و محصولاتی را برایشان فراهم و ارائه دهید تا بتوانید با توجه به تمایز خود ، مشتریان راضی و وفادار خودتان را داشته باشید.

برای این کار میتوانید از پرسشنامه ها ، نظرسنجی ها و مصاحبه ها و همینطور از تکنیکهایی مثل مهندسی معکوس یا خلق تجربه مشتری استفاده کنید.

گام هفتم : امورات ثبتی و حقوقی خود را جدی بگیرید

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که کارتان را به صورت کاملا قانونی و طبق اصول پیش ببرید. این موضوع نه تنها باعث میشود در مسیر از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید ، بلکه از لحاظ ذهنی و فکری هم درآرامش خواهید بود و نگرانی نخواهید داشت و به سبب آن میتوانید بهتر روی رشد کسب و کارتان تمرکز کنید.

به مواردی همچون مدیریت سرمایه و اسناد مالی ، ثبت هزینه ها و درآمدها ، ثبت برند ، امور مالیاتی ، امور حقوقی و بیمه ای کارکنان و موارد این چنین بسیار دقت داشته باشید.

گام هشتم : از تاثیر آموزش غافل نشوید

به صورت جدی و به عنوان بخش مهمی از کسب و کار برای این موضوع یعنی آموزش برنامه داشته باشید. آموزش دیدن را هم برای خودتان و هم برای کارکنان و تیم خود ضروری کنید و خود را برای انجام آن متعهد سازید ، چرا که رمز موفقیت در آموزش دیدن مستمر و بکار گیری آن و به روز کردن خود و مهارت هایتان است.

در این دنیایی که به سرعت درحال تغییر و پیشرفت است ، توسعه دانش و مهارتهای خود تاثیر مهمی در پیشرفت و موفقیت شما دارد.

سخن پایانی

برای موفقیت در تجارت امروز ، باید انعطاف پذیر باشید و برنامه ریزی و مهارتهای سازمانی خوبی داشته باشید. شما میتوانید با صرف زمان و با داشتن صبر و تلاش مستمر ، تمام گام های لازم برای رسیدن به موفقیت را پشت سر بگذارید ، پس شروع کنید و فراموش نکنید که شما کنترل کامل سرنوشت خود را در دست دارید .

یادتان باشد بزرگ فکر فکنید اما کوچک شروع کنید.

 

با آرزوی توفیق روز افزون

محقـق : پیمــان بابایـی

بهار 1401

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید