چرا یک کوچ باید خوش‌بو باشد؟

چرا یک کوچ باید خوش‌بو باشد؟

 

 

چرا یک کوچ باید خوش‌بو باشد؟

چرا یک کوچ باید خوش‌بو باشد؟

 

کریستین دیور خالق برند معروف دیور:
عطر شما بیشتر از دست خط شما درباره شخصیتتان توضیح می‌دهد.

شما با کدام‌یک از افراد زیر حاضر به گفتگو هستید:
شخصی که رایحه خوشایندی از خود ساطع می‌کند یا شخصی که رایحه نامطبوعی از او به مشامتان می‌رسد؟ حالا این فضا را در جلسه کوچینگ تصور کنید!
در این مقاله پیرامون تأثیر رایحه در مخاطب صحبت می‌کنیم.
ما انسان‌ها به دلیل اجتماعی بودن نیاز داریم تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم همچنین در عصری زیست می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت داشتن ارتباطات و روابط اجتماعی مؤثر است.
هنگامی‌که کلمه ارتباطات به گوشمان می‌خورد معمولاً صحبت کردن با یکدیگر در ذهنمان تداعی می‌شود اما ارتباطات فراتر از صحبت کردن و ارتباطات کلامی است.
بخش قابل‌توجهی از ارتباطات ما ارتباط غیرکلامی است. حالت چهره، نگاه چشم، مدل مو، زبان بدن و... جزئیاتی هستند که بر نحوه ارتباط ما با دیگران اثر می‌گذارند. حتی نحوه چیدمان صندلی‌های دفتر برای کسانی که وارد آن می‌شوند پیامی ارسال می‌کند.

 

ارتباط غیرکلامی به چه معناست؟
برنت برلسون (Brant Burleson):
هر شکلی از نمایش، ژست یا رفتار نمادین که هدف آن ارسال یک پیام است؛ یا اینکه به‌صورت ناخواسته پیامی را منتقل می‌کند.
جان گرین (John Greene):
هر کاری که ما غیر از بکار بردن کلمات در گفتگو انجام می‌دهیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به علائم چهره، ژست‌ها، ارتباط چشمی و حتی وسایل، لباس‌ها، حلقه‌ها و جواهراتی اشاره کرد که از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
یکی از پیشتازان مطالعات غیرکلامی بیردویسل مشخص کرده که تنها 35 درصد از معنی در یک وضعیت خاص با کلام به دیگری منتقل می‌شود و 65 درصد باقی‌مانده آن در ارتباط غیرکلامی است.
ارتباطات غیرکلامی غالباً مؤثرتر از ارتباطات کلامی‌اند و بهتر از واژه‌ها معانی را منتقل می‌کنند. بعضی‌ها معتقدند ارتباطات غیرکلامی ازنظر درستی اولویت دارند زیرا نشانه‌های غیرکلامی از درون انسان نشاءت گرفته و اغلب انسان‌ها توان کنترل آن‌ها را ندارند.
موارد زیر همگی جزو ارتباطات غیرکلامی هستند:
•    ژست‌های بدن
•    حرکات دست‌وپا
•    لمس کردن دیگران
•    نحوه دست دادن
•    ارتباط چشمی
•    زاویه بدن
•    علائم چهره و حالات مختلف صورت
•    چیدمان افراد و اشیاء نسبت به یکدیگر
•    انتخاب مدل، رنگ مطرح لباس
•    زمان (حضور با تأخیر در جلسه کاری و...)

 

 ایجاد حس خوب در مخاطب
یک کوچ خوب در کنار گوش دادن مؤثر و ارتباط کلامی خوب باید ارتباطات غیرکلامی خود را نیز تقویت کند. یک کوچ اگر نتواند با کوچی خود خوب ارتباط بگیرد و حس خوب را به او القا کند عملاً به موفقیت عمیقی دست پیدا نخواهد کرد. این حس و ارتباط خوب را، کوچ می‌تواند در کنار ارتباط کلامی با ارتباط غیرکلامی ایجاد کند.
یکی از مواردی که بر ایجاد حس خوب اثر می‌گذارد و جزو ارتباطات غیرکلامی است رایحه‌ای است که از کوچ یا دفتر کار او به مشام کوچی می‌رسد.
قرار گرفتن در معرض یک بوی مطبوع باعث ایجاد خلق مثبت و آرامش می‌شود و قرار گرفتن در معرض یک بوی نامطبوع باعث ایجاد خلق منفی و اضطراب خفیف در شخص می‌شود.
وقتی شما وارد یک جمع می‌شوید از اولین مواردی که جلب‌توجه می‌کند بوی عطر شماست. استفاده از یک عطر مناسب و داشتن یک رایحه خوشبو علاوه بر احساس خوشایندی که در دیگران ایجاد می‌کند، اعتمادبه‌نفس ما را نیز افزایش خواهد داد.
ذهن توانایی ثبت رایحه خوش را دارد و چنانچه در آینده آن رایحه را استشمام کنید خاطرات، برایتان تداعی می‌شود. رایحه و بویی که مناسب شما باشد می‌تواند باعث تقویت روحیه شما شود. یک عطر خوب شما را جذاب‌تر و محبوب‌تر می‌کند و باعث ایجاد احساسات مثبت و کاهش استرس می‌شوند که تأثیر مستقیمی بر سلامت می‌گذارد.

 

تاریخچه عطر
اولین عطر جهان در مراسم مذهبی مصریان استفاده شد. عطر در مصر باستان و بین‌النهرین بیش از 5000 سال قدمت دارد.

 از دوران باستان تا قرون‌وسطی عطرها در مراسم‌های مذهبی استفاده می‌شده است. مصریان با آتش زدن صمغ و... سعی داشتند رایحه‌های مطبوعی ایجاد کنند تا خوشنودی خدایان را به دست بیاورند. مصریان در آرامگاه‌های اشراف خود نیز از عطرها استفاده می‌کردند.
اولین عطرهای مایع را یونانی‌ها تولید کردند. یونانی‌ها به دلیل علاقه زیادی که به عطر داشتند هزینهٔ زیادی را خرج واردات مواد معطر می‌کردند. آن‌ها پودرهای خوشبو را که از له کردن گیاهان به دست میاوردند با روغن‌ها مخلوط و خود را خوشبو می‌کردند.
در حدود 2500 سال پیش ایرانیان از مواد معطر به‌صورت زینتی بهره می‌بردند. در زمان هخامنشیان، درباریان از مواد معطر برای خوشبویی استفاده می‌کردند.
امروزه کشورهای ایتالیا و فرانسه دو کشور بزرگ تولیدکننده عطر و اودکلن محسوب می‌شوند. برندهای لانکوم، کرید، دیور، شنل و... از معروف‌ترین برندهای این دو کشور هستند.

عطر درمانی (آروماتراپی)
عطر درمانی یکی از شاخه‌های پزشکی آلترناتیو است که به اثر رایحه‌های مختلف روی درمان بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روحی می‌پردازد. برای مثال رایحه‌های مرکبات و گل‌ها اثری آرام‌بخش خواهند داشت.

 

مزایای رایحه‌ها
•    درمان بی‌خوابی
•    سلامت جسمانی
•    کاهش استرس و اضطراب
•    افزایش تمرکز
•    سلامت روحی و روانی
•    زنده شدن خاطرات
•    افزایش اعتمادبه‌نفس
•    بهبود خلق‌وخو
•    تقویت غرایز جنسی
•    بهبود عملکرد مغز و قلب

خوشبویی در گفتار و رفتار پیامبر اسلام
پیامبر گرامی اسلام ص :
پنج چیز از سنت پیامبران است؛ حیا، بردباری، حجامت، مسواک و عطر زدن. نهج الفصاحه 
در روایت دیگری آمده است که رسول گرامی اسلام (ص) آنچه را که برای بوی خوش هزینه می‌نمودند، بیش از آن بود که در غذای خود هزینه می‌کردند. الکافی

در پایان خوب است به این نکته اشاره کنیم فارغ از اینکه کوچ باشیم یا نباشیم وقتی می‌توان با یک بوی خوب و مناسب حال دیگران را بهتر کنیم چرا از این کار دریغ بکنیم!

نظرات کاربران
ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید